برابری زن و مرد به سبک آل سعود + فیلم

پنج‌شنبه 10 آذر 1401 - 11:06

در روز جهانی زنان مدافع حقوق بشر، سازمان های حقوق بشری خواستار آزادی زنان زندانی عقیدتی در عربستان سعودی شدند که در زندان ها با شکنجه روانی، آزار و اذیت جنسی روبرو هستند.

العالم - عربستان سعودی

سازمان‌های حقوق بشر در روز جهانی «زنان مدافع حقوق بشر»، سرنوشت زنان زندانی عقیدتی در عربستان سعودی را یادآوری کردند. این زنان در زندان ها با شکنجه روانی و آزار جنسی روبرو هستند.

اگرچه نهادهای دولتی سعودی آمار دقیق زنان بازداشت شده را اعلام نمی‌کنند، اما نهادهای بین المللی فعال در زمینه حقوق زنان از زندانی شدن ده‌ها تن از فعالان زن عربستانی خبر دادند بنابراین تعداد بازداشت شدگان به بیش از 100 نفر رسیده است.

از جمله برجسته ترین افرادبازداشتی به اتهامات مرتبط با ابراز عقیده می توان به این افراد اشاره کرد: یاسمین غفیلی کاربر فعال که خواست نظر خود را در توییتر بیان کند، دکتر لینا شریف که از اردیبهشت ماه سال گذشته ناپدید شده است، نوره دختر سعید قحطانی که در حال سپری کردن حکم ناعادلانه چهل و پنج سال زندان است، لجین داغستانی دکتر جوان، حلیمه حویطی، واعظ عایشه مهاجری، رینا عبدالعزیز، هیله قیصر و عایده غامدی مادر پیری که به عنوان گروگان پس از درخواست پناهندگی پسرش دستگیر شد.

همچنین سلمی شهاب بازداشت شده که به دلیل توئیت‌هایی که در آن خواستار آزادی زندانیان عقیدتی در عربستان سعودی شد، در حال گذراندن حکم غیرمنصفانه زندان به مدت سی و چهار سال است.

بسیاری دیگر از فعالان ناپدید شده که سالها پیش دستگیر شدند و برخی از این بازداشت شدگان سرنوشتشان نامعلوم است.

پرونده این زندانیان عقیدتی همگی شاهدی برای ردّ ادعاهای دولت آل سعود مبنی بر لغو محدودیت‌ها برای زنان است.

آنچه ذکر شد در مقابل ماجراهای غم انگیزی که برخی سایت ها و سازمان های سعودی روزانه برملا می کنند بسیار ناچیز است؛ بازداشت روزانه ده ها زندانی سیاسی در عربستان سعودی در چند سال گذشته این کشور را بیش از پیش به یک کشور پلیسی تبدیل کرده است.

پربیننده ترین خبرها