کرملین: اقدام برای برگزاری دادگاه پبرامون وقایع اوکراین هیچ مشروعیتی ندارد

پنج‌شنبه 10 آذر 1401 - 21:52

دایره جنگ بین روسیه و غرب بر سر اوکراین پس از بعد نظامی به ابعاد قضایی و اقتصادی گسترش یافت.

العالم _ اروپا

جوزب بورل وزیر خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که با شرکای خود در سازمان امنیت و همکاری اروپا همه امکانات قانونی را بررسی خواهد کرد تا بتواند روسیه را به پرداخت غرامت ویران کردن اوکراین وادار کند.

بورل پیشنهاد کرد که دارایی های مصادره شده روسیه برای بازسازی اوکراین هزینه شود، دارایی هایی که به گفته بورل، حدود 20 میلیارد یورو است و از کسانی مصادره شده است که به دستگاه قدرت در مسکو و حامیان آن وابسته اند. بورل تصریح کرد این مبلغ اضافه بر 300 میلیارد دلاری است که اروپا حکم مصادره آن را از درآمدهای مالی بانک مرکزی روسیه صادر خواهد کرد.

پیشنهاد دیگری که وزیر خارجه اتحادیه اروپا مطرح کرد، حمایت از ایده دادگاه بین المللی جنایت جنگی برای بررسی جنایات جنگی روسیه در اوکراین است. بورل تاکید کرد نخست کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سپس سازمان ملل متحد باید این موضوع را به بحث بگذارند و با آن موافقت کنند.

این در حالی است که ایده تشکیل دادگاه بین المللی که بورل و پیش از آن اتحادیه اروپا مطرح کرده بود، با محکومیت روسیه مواجه شده است. دیمتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت تلاش ها برای برپایی نوعی دادگاه، هیچ گونه مشروعیتی نخواهد داشت و مسکو به آن پاسخ نخواهد داد بلکه آن را محکوم خواهد کرد. وی افزود محققان روس به دقت در حال جمع آوری همه مدارک درمورد جنایات جنگی کی‌یف در اوکراین هستند.

هم زمان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: اثر انگشت غرب در نبرد ضد مسکو به خوبی نمایان است. وی افزود واشنگتن و ناتو از طریق تجهیز اوکراین به سلاح و دادن آموزش های نظامی به آن، وارد جنگ ضد روسیه شده اند و تلاش می کنند سیطره خود را بر جهان تحمیل کنند و در همین حال آمریکا از داخل اوکراین موجودیت روسیه را تهدید می کند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: روابط پیشین با کشورهای غربی هیچگاه به حالت سابق باز نخواهد گشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها