نقش شرم آور اروپا؛ از توافق هسته‌ای تا توافق مینسک در جنگ اوکراین

نقش شرم آور اروپا؛ از توافق هسته‌ای تا توافق مینسک در جنگ اوکراین
دوشنبه 21 آذر 1401 - 14:39

بعد از نقش‌آفرینی شرم‌آور اروپا در توافق هسته‌ای، ایران همواره تأکید می‌کرد کشورهای غربی قابل اعتماد نیستند. ولی برخی به این دیدگاه معترض می‌شدند و می‌گفتند که اروپا همپیمان آمریکا است با این حال، سیاست خاص خود را دنبال می‌‌کند. اما نقش شرم‌آور بروکسل در توافق مینسک و سخنان اخیر آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان، درستی نگاه تهران به اروپا را تایید کرد.

العالم- کشکول

آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان در مصاحبه‌ای با روزنامه Zeit گفته است توافق ۲۰۱۴ مینسک تلاشی بود برای دادن زمان به اوکراین. همچنین کی‌یف از این زمان برای قوی‌تر شدن استفاده کرد. به گفته او، "برای همه روشن بود" که درگیری متوقف شده ولی مشکل حل نشده است "اما این دقیقاً همان چیزی بود که به اوکراین زمان بسیار ارزشمندی داد."

این اظهارات مرکل فاش کرد که اروپا روسیه را فریب داده و هدف آن از حضور در امضای توافقنامه مینسک، آتش‌بس در شرق اوکراین نبود بلکه فرصت‌ کافی دادن به غرب برای تقویت توانمندی‌های نظامی‌ اوکراین برای مقابله با مسکو بود. بنابراین اوکراین و اروپا هیچ اقدام جدی برای اجرای مفاد توافق انجام ندادند.

توافقنامه مینسک مجموعه‌ای از توافقنامه‌های بین المللی است که بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ توسط گروه تماس سه‌جانبه درباره اوکراین متشکل از اوکراین، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا با میانجیگری رهبران فرانسه و آلمان، و با هدف پایان دادن به جنگ در منطقه دونباس اوکراین امضا شده است.

مرکل امروز می‌آید تا بدون شرمندگی به دنیا بگوید که اروپا از فرصت توافق به خوبی استفاده کرده است، زیرا به دنبال حل بحران آنطور که ادعا می‌کرده است نبود، بلکه به دنبال توقف آن برای مدتی بود؛ زیرا ناتو قادر به تامین سریع تسلیحات نیروهای کی‌یف در آن دوره نبود. بنابراین این سیاستمدار آلمانی صراحتاً اعلام می‌کند که اروپا با دستاویز قرار دادن توافقنامه، نه تنها روسیه را فریب داده و حتی به آن خیانت کرده، و نقش و جایگاه این کشور در جهان را نادیده گرفته است.

پوتین در یک کنفرانس خبری درباره افشاگری‌های آنگلا مرکل مبنی بر اینکه هدف از توافقات مینسک "خرید زمان" برای اوکراین بود - ، گفت که این اظهارات فقط یک معنی دارد اینکه تصمیم برای آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین درست بوده است. هدف آنها فقط پر کردن سلاح در اوکراین و آماده کردن آن برای خصومت بود.

وی افزود: می‌دانستم که اوکراین قصد اجرای توافق را ندارد، اما فکر می‌کردم که سایر شرکت‌کنندگان در آن فرآیند، صادق هستند. معلوم شد که آنها نیز ما را فریب می دادند. چگونه با اعتماد صفر مذاکره کنیم؟ پوتین همچنین گفت که فریب در مورد توافقنامه مینسک اکنون "مسئله اعتماد" را مطرح می کند و خاطرنشان کرد که این اعتماد در حال حاضر "تقریباً در حد صفر است".

اولگا کوویدتی از سناتور‌های روس اهل شبه جزیره کریمه نیز گفته است: اظهارات آنگلا مرکل آلمان، که حقیقت را در مورد غیرقابل اجرا بودن توافقات قبلی مینسک فاش کرد، اوج مسخرگی و لودگی سیاسی است. وی افزود: همدستی انگلیس و آمریکا و دست‌نشانده مطیع آن‌ها یعنی اوکراین در تأخیر عمدی اجرای توافقات مینسک با هدف آماده کردن اوکراین برای درگیری با روسیه، اعتبار هرگونه مذاکره بعدی و هرگونه توافق با شخصیت‌های سیاسی غربی را تضعیف می‌کند.

این نقش شرم‌آور و خائنانه اروپا فقط در توافقنامه مینسک نمود نیافته بلکه در توافق هسته‌ای با ایران نیز به شکلی زشت‌تر انعکاس داشت به‌ویژه زمانی‌که آمریکا نقش واقعی خود- یعنی قلدرمآبانه- را در این توافق به نمایش گذاشت و بدون هیچ توجیهی از آن خودسرانه خارج شد و اروپا را نیز متقاعد کرد که بدون خروج از توافق، نقش ریاکارانه‌اش را ادامه بدهد تا ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند.

ولی ایران فریب این خدعه‌ها را نخورده و در دفاع از منافع ملت خود در برخورداری از برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای برآمد و به قلدری آمریکا و ریاکاری اروپا پاسخ داد.

پربیننده ترین خبرها