کشته شدن 7 معترض در تظاهرات علیه کودتای آمریکایی در پرو

کشته شدن 7 معترض در تظاهرات علیه کودتای آمریکایی در پرو
سه شنبه 22 آذر 1401 - 10:51

طبق جدیدترین آمار و ارقام، دست‌کم هفت نفر در جریان تظاهرات علیه کودتای آمریکایی در پرو کشته شدند.

العالم - آمریکا

طبق جدیدترین آمار و ارقام، در تظاهرات علیه برکناری «پدرو کاستیلو» رئیس‌جمهور چپ‌گرا و ضد آمریکایی پرو، دستکم هفت نفر جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری روسی «ریانووستی» در این خصوص اعلام کرد مرگ هفتمین معترض اهل پرو در نتیجه زخم‌های ناشی از اصابت گلوله به تأیید پزشکان این کشور رسیده است. طبق این گزارش، در حالیکه هزاران نفر از مردم این کشور در شهرهای مختلف تظاهرات برپا می‌کنند، پلیس پرو از زخمی شدن ۱۱۹ نفر از مأموران پلیس و ربوده شدن شش پلیس دیگر خبر داد.

اعتراضات در پرو پس از استیضاح و بازداشت پدرو کاستیلو آغاز شد و معترضان خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پایان کار کنگره کشور خود شدند.

اداره بهداشت آپوریماک در یک پست اینترنتی اعلام کرد: «سه مرگ دیگر امروز در منطقه آپوریماک اتفاق افتاد و در مجموع پنج نفر جان خود را از دست دادند». به گفته پزشکان و بازرسان، هفت نفر ظرف چند روز در پرو کشته شدند که مرگ همگی آن‌ها بر اثر جراحات ناشی از اصابت گلوله بوده است.

«اوکار آریولا» رئیس دپارتمان مبارزه با تروریسم پلیس ملی پرو در مصاحبه‌ با شبکه رادیویی «آر پی پی» تصریح کرد که در نتیجه تظاهرات هزاران نفری،‌ ۱۱۹ مامور پلیس زخمی شدند که حال یکی از آن‌ها وخیم است و شش مأمور پلیس نیز به دست معترضان اهل پرو گروگان گرفته شده‌اند.

طبق این گزارش، کاستیلو در تاریخ هفتم دسامبر (۱۶ آذر ماه) پارلمان را که قرار بود استیضاح وی را برای سومین بار مورد بررسی قرار دهد، منحل کرد. با این حال، نمایندگان پارلمان همچنان برای برگزاری یک نشست و تصمیم‌گیری درباره استعفای رئیس‌جمهور پرو تشکیل جلسه دادند.

طبق این گزارش، ارتش و پلیس علیه تصمیم رئیس‌جمهور پرو اظهارنظر کردند و این سیاستمدار اهل پرو به اتهام فتنه و سوء استفاده از قدرت بازداشت شد و برای هفت روز تحت بازداشت خانگی قرار گرفت. در پی این اقدام، «دینا بلوارته» معاون رئیس‌جمهور پرو یک روز قبل از پیشنهاد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام در سال ۲۰۲۴، قدرت را به دست گرفت و در کنگره به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور سوگند یاد کرد و اولین رئیس‌جمهور زن کشور پرو شد.

کاستیو روز دوشنبه با انتشار نامه‌ای دستنویس استعفای خود را محکوم کرد و از مردم خواست تا نتایج انتخابات برنامه‌ریزی شده را به رسمیت نشناسند. دولت‌های آرژانتین، کلمبیا، بولیوی و مکزیک پس از امتناع کاستیلو از کناره‌گیری، نگرانی مشترک خود را در مورد حوادث پرو ابراز کردند و از مقامات این کشور خواستند به خواست مردم احترام بگذارند.

فارس

پربیننده ترین خبرها