هشدار مقام سازمان ملل درباره تشدید درگیری میان ارمنستان و آذربایجان

هشدار مقام سازمان ملل درباره تشدید درگیری میان ارمنستان و آذربایجان
چهارشنبه 30 آذر 1401 - 11:48

دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی هشدار داد اگر آذربایجان و ارمنستان در دستیابی به صلحی پایدار ناکام بمانند، تمامی منطقه قفقاز با بحران مواجه خواهد شد.

العالم - آمریکا

به نقل از آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد سازمان ملل از جامعه بین‌المللی خواست تا از آغاز مجدد درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی جلوگیری کنند زیرا دو کشور یکدیگر را به نقض توافقنامه صلح با میانجیگری روسیه متهم می‌کنند.
میروسلاو جنکا، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی گفت که یک درگیری جدید احتمالاً بر منطقه وسیع‌ترِ جنوب قفقاز و فراتر از آن تأثیر خواهد گذاشت. وی خواستار تلاش های مضاعف دیپلماتیک برای دستیابی به یک راه حل صلح آمیز پایدار بین ارمنستان و آذربایجان «پیش از آنکه زمان از دست برود» شد.
این دو کشور درگیر منازعه ای چند دهه ای بر سر قره باغ کوهستانی بوده اند که بخشی از آذربایجان محسوب می شود اما از زمان پایان جنگ جدایی طلبانه در آن منطقه در سال 1994 تحت کنترل نیروهای ارمنی تحت حمایت ارمنستان بوده است. طی یک دوره شش هفته ای. در جنگ سال 2020، آذربایجان بخش های وسیعی از قره باغ کوهستانی و مناطق مجاور آن را که در اختیار نیروهای ارمنی بود، بازپس گرفت. بیش از 6 هزار و 700 نفر در جنگی که با میانجیگری روسیه با توافق صلح پایان یافت، کشته شدند.
به گفته جنکا، پس از بروز خشونت‌های مجدد در اواسط سپتامبر که منجر به کشته شدن 155 سرباز از هر دو کشور شد، «یک بارقه امید» برای پیشرفت در تلاش‌های دیپلماتیک ایجاد شده است.
او افزود اما متأسفانه، تنش در مرزها و اطراف مناطق تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه - مندرج در توافقنامه صلح 2020 - «آنطور که انتظار می رفت کاهش نیافته است.»
وی به چندین حادثه که تنش‌ها را افزایش داده است، اشاره کرد. آخرین مورد مربوط به تظاهرات در نزدیکی یک پاسگاه حافظ صلح روسیه در جاده لاچین، تنها شریان بین ارمنستان و قره‌باغ کوهستانی، است.
جنکا ادامه داد، گزارش شده است که اعتراضات علیه آنچه تظاهرکنندگان ادعا کردند بهره برداری غیرقانونی از منابع معدنی و اثرات زیست محیطی بر مناطق اطراف بوده، رخ داده است. او گفت سازمان ملل می‌داند که اعتراضات روز سه‌شنبه نیز ادامه داشته است اما در موقعیتی نیست که این ادعاها را تأیید یا رد کند.
دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی افزود، در روزهای اخیر، ارمنستان و آذربایجان هر دو به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت نامه نوشتند و گزارش‌های متفاوتی از وضعیت ارائه و ادعا کردند که طرف مقابل تعهدات خود را نقض کرده است و ادعاهای یکدیگر را به چالش کشیده اند.
جنکا با استناد به گزارش‌های رسانه‌ها و بیانیه‌های حافظان صلح روس که نشان می‌دهد برخی از تجهیزات بشردوستانه و پزشکی وارد منطقه شده‌است، گفت سازمان ملل از تعهد نیروهای حافظ صلح روسیه برای «تسهیل و تضمین عبور ایمن از طریق کریدور» استقبال می‌کند.

پربیننده ترین خبرها