شیرغلامی در گفتگو با العالم: «مجمع گفتگو تهران» تلاش غرب برای القا انزوای ایران را بی‌نتیجه گذاشت/ ایران هرگونه نقشه برای تغییر مرزهای منطقه را تحمل نخواهد کرد/ تلاش برای ایجاد گفتگو بین طرفین درگیر در جنگ اوکراین

شیرغلامی در گفتگو با العالم: «مجمع گفتگو تهران» تلاش غرب برای القا انزوای ایران را بی‌نتیجه گذاشت/ ایران هرگونه نقشه برای تغییر مرزهای منطقه را تحمل نخواهد کرد/ تلاش برای ایجاد گفتگو بین طرفین درگیر در جنگ اوکراین
چهارشنبه 30 آذر 1401 - 21:30

معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات وزارت خارجه گفت مجمع گفتگو تهران با حضور گسترده بین‌المللی، در شرایطی که ایران در ماه‌های اخیر متاثر از جنگ ترکیبی و شناختی برخی کشورهای غربی بود، برگزار شد.

العالم - ایران / سیاسی

سومین مجمع گفتگوی تهران صبح دوشنبه (۲۸ آذر ۱۴۰۱) با حضور «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه، اندیشمندان، پژوهشگران و فعال سیاسی از ۳۶ کشور در مرکز مطالعات سیاسی وزارت امورخارجه برگزار شد.

«دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر سابق عراق و «کمال خرازی» رییس شورای راهبردی روابط خارجی و همچنین ۷۰ مهمان در این نشست حضور داشتند.

خلیل شیرغلامی معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در گفتگو با شبکه العالم پیرامون برگزاری مجمع گفتگوی تهران گفت: این مجمع در سطح بین المللی برای سومین بار در تهران برگزار شد.

گفتگو و تبادل نظر در خصوص چالش‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی

وی با اشاره به اینکه «مجمع گفتگوی تهران» از سوی دفتر مطالعات سیاسی بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران از سال۲۰۲۰ فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: هدف از برگزاری این نشست گفتگو و تبادل نظر در خصوص چالش های مهم منطقه‌ و جهان است، سیاست‌مداران، مقامات سابق و فعلی کشورهای مختلف دیدگاه های خود را در خصوص این مسائل بیان کردند و در کنار آن جمع کثیری از مدیران و صاحب نظران و پژوهشگران اندیشکده‌های بین المللی در این مجمع حضور داشتند و نظرات خود را به اشتراک گذاشتند.

شیرغلامی از حضور حدود ۷۰ مهمان از ۳۶ کشور در سومین مجمع گفتگوی تهران خبر داد و خاطرنشان کرد که در افتتاحیه این نشست مقامات جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها مواضع خود را در مورد مسائل سیاست خارجه ایران و کشورهای خود بیان کردند همچنین در جلسات تخصصی این مجمع بحث و گفتگو میان اندیشمندان صورت گرفت و نتایج بسیار مناسبی به دنبال داشت.

معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه از حضور مقاماتی از عراق، نیکاراگوئه، ونزوئلا و قطر در این نشست خبر داد.

مجمع گفتگوی تهران تلاش غرب برای القا انزوای ایران را بی‌نتیجه گذاشت

شیرغلامی تاکید کرد که این نشست با حضور گسترده بین‌المللی، در شرایطی که ایران در ماه‌های اخیر متاثر از جنگ ترکیبی و شناختی برخی کشورهای غربی بود، برگزار شد، اهمیت این نشست از آن‌روست که دشمنان به دنبال القا انزوای بین‌المللی ایران بودند اما حضور گسترده مهمانان از کشورهای اروپایی، منطقه و سایر نقاط جهان نشان‌دهنده پویایی دیپلماسی و حضور بین‌المللی ایران بود.

اندیشمندان و متخصصین همواره مشتاق تعاملات با ایران هستند

وی تاکید کرد که نشست تهران نشان داد که اندیشمندان و متخصصین علی‌رغم رویکردهای افراطی برخی از کشورهای غربی همیشه مشتاق تعاملات با ایران هستند، مجمع تهران تلاش غرب برای القا انزوا ایران را بی‌نتیجه گذاشت و نشان داد تهران به عنوان یک بازیگر مسئول در منطقه غرب آسیا نگاهش به چالش ها، حل‌المسائلی است، یعنی چالش هایی که وجود دارد میان ما مشترک است و راه حل ها هم باید مبتنی بر راه‌حل‌های مشترک باشد.

بررسی دغدغه‌های مشروع کشورهای همسایه و غیر همسایه در مسائل امنیتی

معاون پژوهشی وزارت امور خارجه افزود: ما دغدغه‌های مشروع کشورهای همسایه و غیر همسایه در مسائل امنیتی را مورد توجه قرار می‌دهیم و در طرح ریزی این کنفرانس و موضوعات کلیدی این کنفرانس به آن توجه کرده‌ایم، به این دلیل که اعتقاد داریم که از طریق ایجاد فضای گفتگو و مفاهمه است که می‌توانیم به راه حل ها مشترک برای این چالش ها دست پیدا کنیم.

شیرغلامی، از جمله مباحث مطرح شده در این نشست‌ را «بحران اوکراین و افغانستان»، «امنیت خلیج‌فارس»، «مبارزه با تروریسم»، «ظهور مجدد داعش به عنوان یک تهدید برای جهان» و «نگرانی‌ها در بحث تامین انرژی» اعلام کرد.

سیاست بی‌طرفی ایران در قبال بحران اوکراین پیوستگی و استمرار داشته است

معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات وزیر خارجه با اشاره به بحران اوکراین گفت: سیاست ما در قبال این بحران از ابتدا تاکنون یک پیوستگی و استمرار داشته است، از ابتدای این بحران مخالف خود را نسبت به متوسل شدن به زور برای حل و فصل مساله اعلام کردیم و همیشه معتقد بودیم مشکلات و اختلافات سیاسی باید از طریق گفتگو و مفاهمه حل شود.

تلاش ایران برای ایجاد گفتگو بین طرفین درگیر در جنگ اوکراین

وی افزود: در همین راستا ایران آمادگی خود را برای این موضوع اعلام کرده است و ضمن اینکه در هیچ طرف بحران نبودیم در عین حال سیاست فعالی را داشته و تلاش کردیم فضای گفتگو ایجاد و جنگ هر چه سریعتر پایان یابد.

ادعای بی اساس کی‌یف؛ مدرکی ارائه نشده است

شیرغلامی با اشاره به اتهامات بی‌اساس کی‌یف نسبت به حمایت تسلیحاتی تهران از یکی از طرف‌های درگیر برای استفاده در جنگ گفت: این ادعاها بی پایه و اساس است و ایران ضمن تاکید بر بی‌طرفی همواره برای حل سوء تفاهمات و گفتگو با اوکراین اعلام آمادگی کرده است، ولی متاسفانه کی‌یف متاثر از بعضی تحریکات سیاسی بازیگران ثالث، این ادعاها را مطرح کرده است در همین راستا از آنها خواسته‌ایم اسناد و مدارک خود را ارائه دهند که تاکنون مدرکی ارائه نشده است و امیدواریم دولت اوکراین حسن نیت خود را نشان دهد و به این اتهامات بی پایه ای که مرتب مطرح شده ادامه ندهد.

ایران تغییر در شرایط ژئوپلیتیک منطقه قفقاز را نمی‌پذیرید

وی از دیگر مباحث مطرح شده در نشست تهران را مسئله قفقاز و شرایط ژئوپلیتیک این منطقه عنوان کرد و گفت: ایران هرگونه تغییر در شرایط ژئوپلیتیک منطقه قفقاز با تحریک یا مداخله طرف‌های ثالث را نمی‌پذیرید و قاطعانه در مقابلش می ایستیم.

با هرگونه تجاوز سرزمینی مخالف هستیم

معاون پژوهشی و مطالعاتی وزارت خارجه افزود: موضع اصولی ایران است که بخش‌های متعلق به جمهوری آذربایجان در قره باغ باید برگردد و ما با هرگونه تجاوز سرزمینی مخالف هستیم و در عین حال هرگونه نقشه برای تغییر مرزهای منطقه را تحمل نخواهیم کرد و این موضوع را هم مقامات و کارشناسان ما در اجلاس به صراحت بیان کردند.

همکاری اقتصادی راه رسیدن به امنیت پایدار

شیرغلامی، همکاری اقتصادی راه رسیدن به امنیت پایدار دانست و گفت: همکاری‌های اقتصادی در منطقه غرب آسیا می‌تواند پیوند بین کشورها را محکم‌تر کند و صلح پایدار تحکیم و تقویت شود در مجمع گفتگو تهران ظرفیت‌های تهران به عنوان بازیگر مهم در تقویت اتصالات منطقه‌ای بررسی شد.

وی افزود: ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی و موقعیت ویژه ژئواکونومیک ایران برای ایجاد اتصالات بین کشورهای منطقه در این مجمع تبیین شد، این اتصالات می‌تواند در حوزه‌های ترانزیتی، تکنولوژی و زنجیره تامین مشترک کشورهای منطقه باشد و منافع مشترک را به همراه دارد و مانع از گرایش به راه‌حل‌های قهرآمیز می‌شود و به تقویت صلح پایدار در منطقه بزرگ غرب آسیا کمک می کند.

پربیننده ترین خبرها