گزارش العالم ازحال وهوای دانشگاهی افغانستان پس از اقدام طالبان علیه دختران دانشجو

جمعه 2 دی 1401 - 09:52

حافظ هاشمی، سخنگوی وزارت آموزش عالی طالبان در صفحه توییتر خود اعلام کرد که دختران نمی توانند دیگر به دانشگاه بروند.

العالم - افغانستان

به گزارش خبرنگار العالم در افغانستان، دختران دانشجو در واکنش به این خبر کاری جز گریه نمی توانستند بکنند. "ستایش" یکی از همین دختران دانشجو است که از آرزو و اشتیاق دختران افغانستانی برای دانش اندوزی می گوید اما اکنون شوکه شده و نمی داند با این تصمیم اخیر طالبان چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

ستایش می گوید: به دنبال صدور این حکم، دختران دانشجو در مقابل درب ورودی دانشگاه های خود تجمع کرده اند آنها هنوز در اعماق قلب خود آرزو می کنند که ای کاش این خبر درست نباشد اما با مقابله حراست دانشگاه رو به رو شده اند که آنها هم در راستای اجرای این حکم اجازه ورود به دانشگاه را به آنها نمی دهند.

در اینجا گفتگویی را با برخی اساتید دانشگاه انجام داده ایم که برخی از آنها به محض صدور این دستور استعفا داده اند و برخی هنوز امیدوارند که دستور تغییر کند.

یکی از اساتید دانشگاه می گوید: می شد تصمیمی اتخاذ کرد که باعث حفظ حقوق همه شهروندان و عدم ایجاد فاصله بین دولت و ملت شود. نیمی از این ملت را زنان تشکیل می دهند. جامعه ما نیازمند زنان پزشک و پرستار است. اگر زن پزشک در کشور وجود نداشته باشد، برای کل جامعه خطرناک است و خیلی ها ناچار می شوند برای درمان از کشور خارج شوند.

این تصمیم به منافع ملی افغانستان آسیب می زند. به همین دلیل ما نمی خواهیم به بیست سال پیش که کشور در اشغال بیگانگان بود برگردیم.

این تصمیم جامعه افغانستان را در شوک فرو برده است چرا که طالبان بر خلاف وعده های خود نه تنها مدارس ابتدایی و راهنمایی را به روی دختران باز نکرد که دانشجویان دختر را هم از دانشگاه بیرون کرد.

جامعه بین الملل از سازمان ملل گرفته تا همه کشورها ضمن ابراز نگرانی، این تصمیم را محکوم کرده اند و از دولت طالبان خواسته اند در این تصمیم صرف نظر کند آنها تأکید کرده اند که این اقدام خلاف تمام وعده ها و تعهدات بین المللی طالبان است و در این بین، دختران افغانستان بیش از همه آسیب می بینند.

پربیننده ترین خبرها