آمریکا عامل فعال شدن دوباره تروریست ها در عراق و سوریه و مرزهای ایران و ترکیه

شنبه 3 دی 1401 - 13:44

یک پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان این که ائتلاف بین المللی در ریشه کن کردن گروه های تکفیری ناتوان بوده است، از نقش آمریکا در زمینه فعال شدن دوباره هسته های خفته این گروه ها در کشورهای هدف از جمله عراق و سوریه و مرزهای ایران و ترکیه خبر داد.

العالم - عراق

خالد الرواس پژوهشگر مسائل سیاسی عراق، در گفت وگو با برنامه "مع الحدث" شبکه خبری العالم خاطرنشان کرد: باید اعتراف کرد که ائتلاف بین المللی نتوانسته است گروه های تکفیری را به طور کامل ریشه کن کند بلکه فقط اندکی نقش آنها را کم رنگ تر کرده و آنان را به خواب موقت فرو برده است. این در حالی است که عراق در سال 2017 اعلام کرد که این گروه ها را نابود کرده است.

وی افزود: اما ظاهرا این گروه ها هسته های خفته خود را در عراق حفظ کرده و امروز به خاطر شرایط بحرانی عراق و تشدید اختلافات سیاسی داخلی، دوباره ظاهر شده اند.

این پژوهشگر مسائل سیاسی هشدار داد که عراق هر قدر از ثبات سیاسی فاصله می گیرد، گروه های تکفیری فعال تر شده و کشور را به سمت فروپاشی فرقه ای و مذهبی پیش می برند.

الرواس خاطرنشان کرد، شرایطی که امروز بر عراق حاکم است شبیه شرایط چند سال پیش است که به ظهور این گروه ها منجر شد.

وی با اشاره به گستردگی حضور این گروه ها در خاک عراق، از دیالی تا صلاح الدین تا نینوا و کرکوک و الانبار، تأکید کرد که قطعا این گروه ها برای آغاز تحرکات و عملیات های خود دستور گرفته و هماهنگ شده اند. مناطق یادشده در شمال عراق و در مجاورت مرزهای سوریه، ترکیه و ایران قرار گرفته اند بنایراین هماهنگ شدن همه آنها در این مناطق مستلزم صدور دستور از یک اتاق فرمان مشخص است تا بتواند همه این گروه ها را با هم هماهنگ کند.

وی تصریح کرد که ما امروز با تلاش هایی برای احیای این گروه ها رو به رو هستیم تا از یک سو، هرج و مرج را به عراق – که در آستانه ثبات سیاسی است - برگردانند و از سوی دیگر در سوریه هم شاهد تحرکات و عملیات هایی هستیم که با حوادث جاری در عراق هماهنگ و همسو هستند و این نشان می دهد که این گروه ها در واقع یک واحد یکپارچه هستند.

این پژوهشگر مسائل سیاسی در ادامه گفت: الگوی حرکت این گروه ها نشان می دهد که از هم جدا نیستند بلکه از یک مرجع خاص دستور می گیرند و هماهنگ می شوند و این مرجع جز آمریکا جای دیگری نمی تواند باشد؛ این کشور با استفاده از ابزارها و برخی واسطه های خود در حاشیه خلیج فارس، در هر فرصتی که مناسب بداند این گروه ها را به حرکت وامی دارد.

وی در پایان تصریح کرد: فعالیت این گروه ها در این مقطع زمانی به موضوع ثبات سیاسی در کشورهای هدف آمریکا اعم از عراق و سوریه و به خصوص ایران و ترکیه مربوط می شود. زیرا مسأله بین آمریکا از یک سو و ایران و ترکیه از سوی دیگر هنوز حل نشده است و همچنان تضادها و اختلافات بزرگی بین طرفین باقی است و این موضوع نشان می دهد که آمریکا هنوز نتوانسته است نقشه های خود را در این دو کشور عملی کرده و اهدافی که اساسا به خاطر آنها به منطقه لشکرکشی کرده است، محقق کند.

پربیننده ترین خبرها