بن‌بست مذاکرات آتش بس در یمن به دلیل زیاده‌خواهی سعودی

بن‌بست مذاکرات آتش بس در یمن به دلیل زیاده‌خواهی سعودی
سه شنبه 6 دی 1401 - 16:25

ائتلاف متجاوز سعودی در طول مذاکرات تلاش می‌کند از طریق تماس‌هایی که اخیراً توسط عمان انجام شده، از پذیرش خواسته‌های صنعا در زمینه برقراری آتش بس و همچنین پرداخت دستمزد کارمندان یمنی، بازکردن فرودگاه و بندر حدیده، طفره رود.

العالم - یمن

فعالان سیاسی تاکید می کنند که دلیل اصلی شکست همه مذاکرات یمن با کشورهای متجاوز، در اولویت قرار گرفتن پرونده سیاسی و تقدّم آن بر پرونده آتش بس بشردوستانه است.

در طول 8 سال حملات متجاوزانه به یمن، هیأت کشورهای متجاوز در جریان مذاکرات همواره بر اولویت پرونده سیاسی اصرار داشتند و این نشان می دهد که سازمان ملل، آمریکا، انگلیس و کشورهای متجاوز، خواهان راه حل انسانی برای بحران یمن نیستند.

کشورهای متجاوز به دنبال جاه‌طلبی‌های خود در یمن هستند و تلاش می‌کنند جایگاه خود را در یمن برای اشغال این کشور و غارت ثروت ملی آن تثبیت کنند.

سازمان ملل ابتدا قبول می کند که یمن در حال تجربه بدترین فاجعه انسانی در جهان است اما در مرحله بعد از دادن حقوق کارمندان دولت خودداری می کنند و این نشان دهنده تناقض عملکرد آنها با سخنانشان است. آنها برای مردم یمن اشک تمساح می ریزند و همزمان از باز کردن بنادر و اعطای حقوق مردم این کشور خودداری می کنند.

جداسازی قضیه حقوق مردم یمن از هرگونه اقدام نظامی در میدان جنگ ضروری است و حقوق کارمندان دولت باید از درآمدهای نفت و گاز یمن پرداخت شود؛ اما شرکت‌های خارجی بدون اعطای حق مسلّم مردم یمن به آنها، ثروت ملّی این کشور را غارت می‌کنند، بنابراین پهبادهای یمنی از استمرار غارت این ثروت‌ ملّی جلوگیری کردند. این که نماینده سازمان ملل متحد، عملیات پهبادهای یمنی برای ممانعت از غارت نفت و گاز این کشور را در شورای امنیت محکوم کرد، نشان دهنده همدستی شورای امنیت، سازمان ملل و جامعه جهانی علیه مردم یمن است.

ارتش یمن با افزایش توان موشکی و هوایی، مرحله جدید مقابله نظامی با عربستان سعودی را به وجود آورده که با گذشته کاملا متفاوت خواهد بود؛ از این رو کشورهای متجاوز باید معادلات جدید را درک کنند و درخواست مردم یمن از آنها را در جریان مذاکرات بپذیرند.

درخواست‌های هیأت مذاکره‌کننده ملّی در جریان مذاکرات عبارت است از: پرداخت حقوق کارکنان دولت، افتتاح فرودگاه بین‌المللی صنعا و رفع محاصره بندر حدیده.

هیأت اعزامی از سوی کشورهای متجاوز، محقق ساختن درخواست‌های برحق مردم یمن را غیرممکن می‌داند، بدین معنا که سعودی ها خواهان برقراری آتش‌بس با یمن در ازای هیچ هستند و مردم یمن چنین شرایطی را نمی‌پذیرند.

سیاستمداران یمنی تصریح کردند: کشورهای متجاوز می‌دانند که باید شرایط صنعا را بپذیرند، اما نمی‌خواهند چنین کنند، زیرا تحقق این امر، یک دستاورد بزرگ اجتماعی - سیاسی برای صنعا و جنبش انصارالله خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها