محاکمه صوری زندانیان سیاسی در عربستان سعودی

جمعه 9 دی 1401 - 17:10

یک حساب کاربری در توییتر که اخبار مربوط به زندانیان زن در عربستان سعودی را رصد می‌کند، به گوشه‌ای از شکنجه و مشکلات زندانی سابق "یمنی دسای" پرداخته است.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم، حساب کاربری "سعوديات معتقلات" در توییتر نوشته است: یمنی دسای، زندانی سابق از اتباع آفریقای جنوبی در این ویدئو به عنوان شاهد عینی از وضعیت زندانیان عقیدتی در زندا‌ن‌های عربستان سعودی صحبت می‌کند.

این زندانی سابق در این ویدیو تأکید دارد که زنان زندانی تا پیش از برگزاری جلسه دادگاه، که صوری و محرمانه است، حق تماس با خانواده‌های‌شان را ندارند، و بعد از اولین جلسه دادگاه می‌توانند وکیلی، که مورد تایید دادگاه است، برای خود انتخاب کنند.

این زن آفریقایی‌تبار با اشاره به اینکه بدون هیچ اتهامی بازداشت شده بود، افزود قوانین و مقررات خاصی برای زندانیان سیاسی در بازداشتگاه‌های سعودی تعریف نشده است.

به‌رغم ادعای رسانه‌های حکومتی در عربستان سعودی مبنی بر ایجاد تغیرات ساختاری در شیوه حکمرانی کشور و برداشتن بخشی از محدودیت‌های زنان، این کشور همچنان یکی از برجسته‌ترین کشورهای نقض‌کننده حقوق زنان در زمینه مسائل اجتماعی و سیاسی است.

با وجود اینکه معمولا نهادهای سعودی آمار دقیقی از زنان زندانی ارائه نمی‌کنند،‌ سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه حقوق زنان از زندانی شدن‌ ده‌ها زن عربستانی در زندان‌های سعودی خبر می‌دهند. این زنان غالبا به دلیل اظهارنظرهای محتاطانه در خصوص مسائل سیاسی و اجتماعی روزمره کشور بازداشت و روانه زندان شده‌اند.

پربیننده ترین خبرها