رسانه آمریکایی نسبت به ظهور "نیروهای خشمگین" در عربستان هشدار داد

رسانه آمریکایی نسبت به ظهور
جمعه 9 دی 1401 - 19:37

یک رسانه آمریکایی نسبت به ظهور "نیروهای خشمگین" در عربستان سعودی به دلیل سیاست‌های ولیعهد این کشور هشدار داد که از یک سو مبتنی بر استبداد و سرکوب و از سوی دیگر گسترش فساد و فروپاشی است.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم، "لس‌آنجلس تایمز" در تحقیقی نوشت: رویکرد سرکوبگرانه‌ای که محمد بن‌سلمان دنبال می‌کند برای جامعه عربستان سعودی نگران‌کننده و خطرناک است، زیرا خطر ظهور نیروهای خشمگینی که غیرقابل کنترل است را به همراه دارد.»

لس‌آنجلس تایمز این تحقیق را با عنوان "رقص در خانه و مخالفان در خارج از کشور؛ محمد بن‌سلمان با همین رویکرد، عربستان سعودی را دچار تغییر می‌کند".

این روزنامه خاطرنشان کرد: شهروندان سعودی از سیاست‌های محمد بن سلمان ناراضی هستند. هزینه‌های هنگفت برای پروژه‌های سرگرمی پر زرق و برق، مشکلات زیرساختی فوری و ضروری این کشور پادشاهی را به باد فراموشی سپرده است.

این روزنامه تاکید کرد که "ولیعهد بن سلمان به عمد نقش نظام مشورتی را که در خاندان سلطنتی آل سعود استفاده می‌شد، لغو و از اقدامات وحشیانه برای سرکوب مخالفان سیاست‌هایش استفاده می‌کند".

این روزنامه آمریکایی هشدار داد که فرآیندهای دگرگونی اجتماعی در عربستان سعودی با سرکوب سیاسی و محدود شدن قدرت تنها به یک شخص- یعنی به محمد بن سلمان- همراه است.

طبق این پژوهش، محمد بن سلمان عمداً به اقدامات افراطی برای محدود و حذف کردن هر کسی که مخالف سیاست‌هایش است، متوسل است که جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی و ساکن ایالات متحده که در اکتبر ۲۰۱۸ توسط یک تیم سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه به قتل رسید. عربستان کشته شد، استفاده کرد.

طبق اعلام سازمان‌های حقوق بشری، تابستان گذشته دو زن عربستانی به دلیل ابراز مخالفت خود در شبکه‌های اجتماعی به ۳۴ و ۴۵ سال زندان محکوم شدندکه این دو محکومیت طولانی‌ترین محکومیت تاکنون علیه فعالان بوده است.

لس‌انجلس تایمز یادآور شد محمد بن‌سلمان تنها شخصی در خاندان آل سعود است که جسارت ایجاد تغییرات عمیق در جامعه این پادشاهی را دارد؛ زیرا صحنه‌هایی که در عربستان سعودی نمایش داده می شود، تا همین چند سال پیش غیرقابل تصور بود.

به نوشته این روزنامه، محمد بن سلمان رهایی از هنجارهای اجتماعی را بخشی جدایی‌ناپذیر برای بقای خود در قدرت می‌داند؛ بنابراین سرکوب سیاسی در عربستان سعودی با یک تغییر اجتماعی همراه شده که با ارزش‌های این کشور در تضاد است.

لس‌انجلس تایمز با اشاره به اینکه "مصرف الکل هنوز در عربستان ممنوع است اما انتظار می‌رود که در سال 2023 مجاز اعلام شود"، خاطرنشان کرد بن سلمان می‌خواهد وجهه عربستان سعودی را از یک کشور مذهبی محافظه‌کار تغییر دهد و آن را تا حدود زیادی شبیه به "مکه سرگرمی در منطقه" بسازد.

پربیننده ترین خبرها