با وجود بحران‌های متعدد، جهان برای آغاز سال 2023 آماده می‌شود

با وجود بحران‌های متعدد، جهان برای آغاز سال 2023 آماده می‌شود
شنبه 10 دی 1401 - 11:52

2022 سالی پر فراز و نشیب بود که با مرگ گروهی از رهبران جهان، قهرمانی لیونل مسی در جام جهانی و شعله‌ور شدن آتش جنگ در اروپا در اذهان باقی می‌ماند.

العالم - جهان

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، جهان با هشت میلیارد نفر جمعیت روز شنبه خود را برای آغاز سال 2023 و وداع با 12 ماه پرتلاطم که با جنگ در اروپا، افزایش قیمت ها و افتخار لیونل مسی در جام جهانی تعریف شده است، آماده می شود.
پس از چند سالی که شیوع ویروس کرونا خصیصه اصلی تمامی آنها بود، بسیاری به دنبال دستیابی به آرامش در شب سال نوی میلادی هستند -- آن هم با مرور خاطرات هزینه‌های رو به رشد زندگی و ویروسی که به طور فزاینده ای فراموش می شود، اما از بین نرفته است.
سیدنی در استرالیا یکی از نخستین شهرهای بزرگی خواهد بود که زنگ آغاز سال 2023 را به صدا درمی‌آورد و پس از دو سال تعطیلی و جشن های خاموش به دلیل شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا، بار دیگر خود را به عنوان «پایتخت شب سال نوی جهان» مطرح می کند.
مرزهای استرالیا اکنون بازگشایی شده‌اند و انتظار می‌رود بیش از یک میلیون نفر برای تماشای 100 هزار وسیله آتش‌بازی که آسمان جنوب را روشن می‌کنند، در بندر درخشان سیدنی صف بکشند.
مقامات سیدنی انتظار دارند تقریباً نیم میلیارد نفر دیگر این جشن ها را به صورت آنلاین یا تلویزیونی تماشا کنند.
برای برخی، 2022 سال رواج بازی واژگانی مشهور «وردل،» استعفا‌های گسترده در بسیاری از کشورها، عرضه آلبوم جدید تیلور سویفت، سیلیِ اسکار و فروپاشی میلیاردرها بود.
همچنین 2022 شاهد مرگ ملکه الیزابت دوم، پله (نماد فوتبال برزیل و جهان)، میخائیل گورباچف، جیانگ زمین و شینزو آبه بود.
اما به احتمال فراوان سال 2022 را به دلیل بازگشت درگیری مسلحانه به اروپا - قاره ای که سرمنشأ دو جنگ جهانی بود، به یاد می آورند.
بنا بر اعلام دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، با گذشت بیش از 300 روز از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، حدود 7 هزار غیرنظامی کشته و 10 هزار نفر زخمی شده اند. حدود 16 میلیون اوکراینی نیز خانه‌های خود را ترک کرده اند.
در روسیه، به نظر می رسد تمایل اندکی برای جشن های باشکوه وجود داشته باشد.
مسکو پس از آنکه شهردار سرگئی سوبیانین از ساکنان خواست در مورد چگونگی برگزاری این مراسم رای دهند، نمایش آتش بازی سنتی خود را لغو کرد.
در حالی که واکسن‌های کووید-19 اجازه داده‌اند زندگی در بیشتر نقاط جهان به حالت نیمه عادی بازگردد، در چین، ویروس کرونا همچنان تلاش‌ها برای بازگشت به مسیر عادی را خنثی می‌کند.
به دنبال تصمیم پکن برای لغو قوانین سختگیرانه «کووید صفر،» بیمارستان‌های پرجمعیت‌ترین کشور جهان تحت تأثیر انفجاری از موارد ابتلا قرار گرفته‌اند.
میهمانی های شب سال نو هنوز در کافه ها، تئاترها و مراکز خرید بی شماری در چین برنامه ریزی شده است. اما مقامات شانگهای اعلام کرده اند که هیچ فعالیت رسمی در اسکله مشهور شهر، باند، وجود نخواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها