بازگشت تنش میان مزدوران متجاوز در جنوب یمن

چهارشنبه 14 دی 1401 - 22:43

تنش دوباره بین نیروهای انتقالی جنوب- وابسته به امارات- و نیروهای تحت حمایت سعودی در شهر عدن در جنوب یمن بازگشته است.

العالم- یمن

در بحبوحه تنش شدید میان نیروهای تحت حمایت سعودی و نیروهای انتقالی، ریاض به فشارها برای اخراج گروه‌های نظامی وابسته به شورای انتقالی از استان عدن ادامه می‌دهد.

منابعی در عدن اعلام کردند که سیاست جدید ریاض در چارچوب تلاش‌ها برای برچیدن و تجدید ساختار شورای انتقالی است.

منابع نظامی در عدن اعلام کردند که نیروهای سعودی ۳ تیپ نظامی از نیروهای پیشتیبانی- وابسته به شورای انتقالی- را از اردوگاه‌های خود در عدن به استان شبوه منتقل کرده است.

رسانه‌های وابسته به شورای انتقالی تلاش کردند خروج این تیپ‌ها از عدن را با ادعای مبارزه با القاعده در مناطق جنوبی شبوه توجیه کنند در حالی‌که برخی منابع این خروج در چارچوب تلاش سعودی برای ایجاد تغییر در ساختار گروه‌های شورای انتقالی می‌دانند که با واگذاری اردوگاه‌های این شورا به نیروهای به اصطلاح الدرع الوطن (سپر وطن)- وفادار به ریاض- همزمان شده است.

ناظران می‌گویند که اقدام مذکور در ادامه اقدامات قبلی رژیم سعودی طی چند هفته اخیر است که برخی از تیپ‌های شورای انتقالی را از شهر عدن به استان‌های لحج و ابین منتقل کرده است، و از سوی دیگر به نظر می‌رسد ابوظبی و ریاض توافق کرده‌اند تا به هرگونه حضور نظامی نیروهای انتقالی در عدن پایان بدهند و این استان را به همراه دیگر استان‌های تحت کنترل آن را به شبه‌نظامیان طارق عفاش- تحت حمایت امارات- واگذار کنند.

شهر عدن طی دو روز گذشته شاهد استقرار نظامی و آماده‌باش گسترده و نیز تشدید تنش‌ها با شورای انتقالی جنوب بوده است و منابع نظامی گفته‌اند که ریاض با پیش‌بینی هرگونه حمله شورای انتقالی به نیروهای خود در این منطقه، نیروهای نظامی بزرگی به ویژه در منطقه البریقه مستقر کرده است.

از سوی دیگر، منابع یمنی اعلام کردند که نیروهای اماراتی تحرکات نظامی‌شان را در سواحل جنوب شرقی یمن گسترش داده‌اند و امارات نیز یگان‌های نظامی وابسته به خود را در سواحل بخش احور در استان ابین مستقر کرده است.

به گفته این منابع، این استقرار گسترده نظامی در چارچوب تلاش‌های امارات برای ایجاد پایگاه نظامی در سواحل این استان صورت می‌گیرد و در این راستا، کارشناسان نظامی خارجی به همراه افسران اماراتی برای آغاز طرح احداث وارد این منطقه شده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها