واکنش دومای روسیه به اعلام آلمان برای مصادره دارایی های مسکو به نفع بازسازی اوکراین

واکنش دومای روسیه به اعلام آلمان برای مصادره دارایی های مسکو به نفع بازسازی اوکراین
پنج‌شنبه 15 دی 1401 - 14:40

رییس مجلس روسیه (دوما) روز پنجشنبه در پاسخ به اعلام آمادگی دولت آلمان برای مصادره دارایی‌های روسیه به نفع بازسازی اوکراین، گفت: این اقدام می‌تواند سایر کشورها را به نادیده‌گرفتن قوانین بین‌الملل سوق دهد.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری تاس، ویاچسلاو ولودین رییس مجلس روسیه، در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، افزود: آلمانی‌ها باید به تاریخ کشور خود رجوع کرده و به یاد آورند که تلاش برای نقض حقوق مالکیت دیگران چگونه خاتمه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: این تصمیم آلمان، آغاز یک جریان میان سایر کشورها برای نادیده‌گرفتن قوانین بین‌المللی و مصادره کردن آنچه که مناسب می‌بینند خواهد بود.

این مقام ارشد روسیه همچنین هشدار داد که در صورت اقدام برلین، مسکو این حق را دارد که علیه آلمان و سایر کشورهایی که دارایی‌های روسیه را مصادره کنند، گام‌هایی مشابه بردارد.

رییس دومای روسیه با بیان اینکه کشورهای اروپایی و در قدم نخست آلمان و فرانسه باید بهای آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد را بپردازند، افزود: این نه به دلیل اینکه این کشورها بزرگترین اقتصادهای اروپا هستند، بلکه به این دلیل است که آنگلا مرکل [صدراعظم پیشین آلمان] و فرانسوا اولاند [رئیس جمهوری سابق فرانسه] مقصران درگیری‌ها در اوکراین هستند.

به گفته وی دنیا باید مرکل و اولاند را به دلیل نقض توافق مینسک مسئول دانسته و سرزنش کند.

به گزارش ایرنا، بلومبرگ روز سه‌شنبه در گزارشی خاطرنشان کرد: دولت اولاف شولتز صدراعظم آلمان برای استفاده از میلیاردها یورو دارایی‌های مصادره شده روسیه، به همراه متحدانش، برای کمک به بازسازی اوکراین در صورت قابل حل بودن مسائل حقوقی آن آمادگی دارد.

روز گذشته نیز، اورماس رینسالو وزیر خارجه استونی گفت که کشورش قصد دارد دارایی‌های مالی مسدود شده روسیه را به اوکراین منتقل کند.

وی افزود، با وجود آن که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از کمیسیون اروپا خواسته‌اند تا چارچوبی حقوقی برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین ایجاد کند اما روند ایجاد این چارچوب متوقف مانده است.

رینسالو گفت: از همین رو، استونی تصمیم گرفته است تا خودش ساختاری حقوقی برای استفاده از دارایی‌های روسیه ایجاد کند.

پربیننده ترین خبرها