تحلیل رویترز از آینده سازش 4 کشور عربی با رژیم صهیونیستی در سایه کابینه جدید نتانیاهو

تحلیل رویترز از آینده سازش 4 کشور عربی با رژیم صهیونیستی در سایه کابینه جدید نتانیاهو
شنبه 17 دی 1401 - 10:08

خبرگزاری رویترز اعلام کرد کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو، چهار کشور عربی را که ظرف دو سال گذشته توافق سازش با رژیم صهیونیستی امضا کرده اند، به دردسر می اندازد.

العالم - فلسطین اشغالی

این خبرگزاری در گزارشی در این مورد تصریح کرد که با روی کار آمدن کابینه نتانیاهو – که به راستگرا ترین کابینه در تاریخ این رژیم معروف است – کشورهایی چون امارات، بحرین، مغرب و سودان که با اسراییل توافق سازش امضا کرده اند، دچار چالش بزرگی می شوند.

در این گزارش آمده است که این کشورها ناچار خواهند شد با قومگرایان افراطی در کابینه نتانیاهو وارد تعامل شده و در عین حال کاری بیش از اظهارات و موضع گیری های پوچ و توخالی در قبال مسأله فلسطین نمی توانند انجام دهند.

کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست نتانیاهو – که هفته پیش سوگند یاد کرد – متشکل از احزاب راست گرای افراطی است که به دنبال تصاحب آن بخش از زمین های کرانه باختری اشغال شده هستند که فلسطینی ها از مدتها پیش به دنبال ایجاد دولت مستقل فلسطین در آن هستند.

این اوضاع، چالش بزرگی برای چهار کشور سازش کار عربی به شمار می رود و آنها در چنین شرایطی ناچارند بین الزام های سازش با این رژیم و حمایت از آرمان های فلسطین تعادل برقرار کنند.

با اینکه نتانیاهو اعلام کرده است که حرف اول و آخر در سیاست را خودش خواهد زد اما اصرار کابینه او بر توسعه شهرک های صهیونیست نشین در کرانه باختری و پیوستن قومگرایان افراطی به کابینه ائتلافی او، راه را در مقابل هر گونه تلاش برای توافق با فلسطینی ها می بندد.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود خاطرنشان کرده است که "ایتمار بن گویر"، وزیر امنیت داخلی رژیم اشغالگر، پیش از این عضو یک گروه یهودی افراطی غیر قانونی مسلح بوده است.

او اولین بار، فعالیت خود را با گروه "کاهانا" شروع کرده است؛ این گروه به خاطر رویکردهای افراط گرایانه در قبال عربها، در فهرست سیاه "اسرائیل" و آمریکا قرار داشت.

بن گویر، صبح روز سه شنبه گذشته در اقدامی تحریک آمیز با ورود به حرم مسجد الاقصی، خشم فلسطینی ها و موجی از انتقادات در جهان عرب و محافل بین المللی را برانگیخت.

علاوه بر بن گویر، "بتسلئیل اسموتریش"، رهبر حزب افراطی راستگرای صهیونیسم دینی هم در کابینه نتانیاهو حضور دارد. وی نیز مثل بن گویر یکی از صهیونیست های افراطی است که در شهرک های کرانه باختری سکونت دارد. او حتی با اعطای خودگردانی به فلسطینیها مخالف است چه رسد به تشکیل دولت.

این خبرگزاری به نقل از "عزیز الغشیان"، تحلیلگر عربستانی و کارشناس روابط بین کشورهای حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی نوشت: "امارات و بحرین هرگز تمایلی به روی کار آمدن چنین کابینه ای نداشتند چون سازش آنها با اسرائیل را به چالش می کشد".

در این گزارش همچنین تصریح شده است که در صورت جنگ، امارات و بحرین تحت فشار قرار خواهند گرفت. این کشورها – به گفته الغشیان – در امضای توافق های سازش با رژیم اشغالگر، سرمایه گذاری سیاسی کرده اند بنابراین حتی درصورت آغاز جنگی دیگر بین این رژیم و فلسطینی ها، روابط خود را با این رژیم قطع نخواهند کرد.

در سال 2020 امارات، بحرین، مغرب و سودان توافق های سازش با رژیم صهیونیستی موسوم به توافق های "ابراهیم" را امضا کردند پس از امضای این توافق ها، مجموعه توافق های دیگری به منظور تقویت سازش و ایجاد افقهای وسیع تر برای آن، امضا کردند.

سال گذشته نیز کنفرانس سران کشورهای عضو "توافق ابراهیم" در شهر اشغال شده نقب در سطح وزرای خارجه برگزار شد.

پربیننده ترین خبرها