پروژه‌های ناتمام بن‌سلمان؛ خودنمایی ولیعهد در رسانه‌ها با هزینه مردم عربستان

پروژه‌های ناتمام بن‌سلمان؛ خودنمایی ولیعهد در رسانه‌ها با هزینه مردم عربستان
چهارشنبه 21 دی 1401 - 19:53

علاوه بر پروژه نئوم که بسیاری از کارشناسان و ناظران آن را یک پروژه تخیلی می دانند، بسیاری دیگر از پروژه های محمد بن سلمان نیز شکست خورده و ناتمام باقی مانده است.

العالم - عربستان سعودی

"فهد الغفیلی" فعال سعودی با انتشار یک رشته توییت نوشت: «بسیاری از پروژه هایی که بن سلمان وعده راه اندازی آنها را به شهروندان عربستانی داد، به مرحله اجرا نرسیدند. حال آنکه رسانه های سعودی برای این پروژه ها و وعده های ولیعهد بسیار تبلیغ کرده بودند! اما واقعیت و آمار چیز دیگری می گوید و نشان می دهد که این پروژه ها فراموش شده اند. برخی دیگر متوقف شدند و برخی از آنها علی رغم صرف هزینه های گزاف از بودجه دولتی از دستور کار خارج شده اند.»

این فعال سعودی خاطرنشان کرد: در کشورهایی که توسط یک رییس منتخب و مردمی اداره می شوند، دلایل عدم اجرای پروژه ها به مردم اطلاع داده می شود و متخلفان به کمیته های مربوطه معرفی می شوند. اما در کشور ما وعده های دروغین و تبلیغات شرم آور همچنان ادامه دارد و مسئولان در قبال شکست پروژه ها و از بین رفتن سرمایه ها پاسخگو نیستند.

الغفیلی با انتشار رشته توییتی به شماری از این پروژه ها اشاره کرد:

۱- پروژه گردشگری امالا:

در سال 2018 میلادی اعلام شد که فاز اول در سال 2020 افتتاح خواهد شد. پس از محقق نشدن این وعده، دروغگویی ها ادامه یافت و اعلام شد که افتتاح فاز اول آن در سال 2024 خواهد بود!

2 -شهرک انرژی ملک سلمان (SPARK)

در سال 2018 میلادی اعلام شد که این پروژه در سال 2021 تکمیل می شود؛ اما با آغاز سال 2023 ، همچنان وعده های دروغین درباره این پروژه ادامه دارد!

الغفیلی خاطرنشان کرد: نکته مضحکی که دروغ دولت را فاش کرد، اعلام اسپارک مبنی بر امضای قرارداد برای ساخت مجتمع مسکونی در پایان سال 2022 است، حال آنکه اعلام شده بود این پروژه در سال 2021 افتتاح می شود! در اینجا شبکه سعودی العربیه به تبلیغات دروغین خود ادامه می دهد و گزارش می دهد که تکمیل آن قبل از پایان سال 2024 انجام خواهد شد!

الغفیلی افزود: روزنامه ها علیرغم گذشت بیش از 4 سال از شروع پروژه، تصاویر واقعی شهر را منتشر نمی کنند، بلکه مانند روزنامه الشرق الاوسط فقط به انتشار یک «صحنه خیالی» از آن بسنده می کنند!

3- پروژه «دریای سرخ»:

اعلام شد که این پروژه در سال 2022 افتتاح خواهد شد اما مسئولان در پایان سال 2022، اعلام کردند که افتتاحیه این پروژه در سال 2023 خواهد بود!

این فعال سعودی اظهار داشت: در پروژه فرودگاه دریای سرخ نیز همان وعده ها تکرار شد. تصاویری از شروع کار برای آماده سازی محوطه فرودگاه در آغاز سال 2020 منتشر شد. و در پایان سال نیز، اعلام شد که افتتاحیه در پایان سال 2022 خواهد بود! در اواسط سال 2022 اعلام شد که افتتاحیه در سه ماهه اول سال آینده خواهد بود! و تنها چند ماه بعد اعلام می شود که افتتاحیه کامل در سال 2024 خواهد بود!


4 ـ پروژه پل ملک سلمان!

بن سلمان در سال 2016 اعلام کرد که سنگ بنای پل ملک سلمان میان عربستان و مصر قبل از 2020 پایه ریزی شد. تیم های متخصص برای آماده سازی پل تلاش می کنند اما تا این لحظه هیچ نشانه ای حاکی از آماده شدن پل وجود ندارد. اینک تبلیغ برای این پل نیز متوقف شده است و هیچ سخنی از آن به میان نمی آید.

5 ـ فرودگاه جدید الجوف:

در سال 2018 اعلام شد که قرار است فرودگاه الجوف به یک فرودگاه بین المللی تبدیل شود. اما پس از گذشت 4 سال اعلام شد که به تازگی قراردادی با شرکت سازنده این پروژه منعقد شده است.

6 ـ پروژه القدیه:

اعلام شد که افتتاح فاز اول در سال 2022 صورت خواهد گرفت. در نیمه سال 2022 نیز اعلام شد که پروژه در 2023 به پایان خواهد رسید.

رشته توییت های فهد الغفیلی با واکنش گسترده فعالان سعودی روبرو شد. آنها از هدر رفتن میلیاردها دلار برای تعدادی پروژه های شکست خورده و جشنواره های ترویج فسق و فجور در جامعه سعودی سخن گفتند. این در حالی است که آمار بیکاری در این کشور نفت خیز به شدت بالاست.

پربیننده ترین خبرها