شروط دمشق برای نشست با آنکارا

چهارشنبه 21 دی 1401 - 22:05

"عوني الحمصي" کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد که هرگونه همگرایی میان دمشق و آنکارا مستلزم این است که طرف ترکی ۱۰۰ قدم به عقب بازگردد.

العالم- سوریه

الحمصی در گفت‌وگو با تلویزیون العالم، به حمایت ترکیه از تروریسم و گروه‌های تروریستی در سوریه و انجام اقدامات اشغالگرانه ترکیه در خاک سوریه اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد یک همگرایی به معنای واقعی میان دمشق و آنکارا شکل بگیرد طرف ترکی بایستی ۱۰۰ قدم به عقب‌تر بازگردد و این شرط اساسی برای همگرایی است که مسائل و اختلافات بین دو طرف را حل می‌کند.

الحمصی خاطرنشان کرد که اظهارات مقامات ترکیه درباره دیدار میان روسای جمهور دو کشور نوعی بهره‌برداری برای انتخابات داخلی ترکیه ارزیابی می‌شود.

اخیرا "مولود چاووش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه از دیدار قریب‌الوقوع "رجب طیب اردوغان" و "بشار اسد" روسای جمهور ترکیه و سوریه پس از ارزیابی اوضاع در نشست وزرای خارجه دو کشور خبر داد و اعلام کرد آمریکا صراحتا به دیدار‌های مسئولان ترکیه با سوریه در چارچوب نشست سه‌جانبه با همتایان روس اعتراضی نکرده است، اما مقامات آنکارا می‌دانند واشنگتن مخالف عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه است.

نشست سه‌جانبه در چهارشنبه گذشته در مسکو میان وزرای دفاع ترکیه، سوریه و روسیه، اولین نشست از این دست از زمان آغاز بحران سوریه در سال 2011 بوده است ؛ بحرانی که به تشدید تنش در روابط آنکارا و دمشق منجر شد.

پربیننده ترین خبرها