گزارش خبرنگار العالم از سفر امیرعبداللهیان به سوریه

يکشنبه 25 دی 1401 - 11:02

امیرعبداللهیان در سفر به سوریه با بشار اسد، فیصل مقداد و سایر مقامات سوری دیدار کرد.

العالم - سوریه

خبرنگار العالم گزارش داد: «وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ابتدای برنامه های سفرش به دمشق به کاخ ریاست جمهوری سوریه رفت و با بشار اسد دیدار و رایزنی نمود و تاکید کرد که هماهنگی بین دو کشور در این برهه زمانی خاص از اهمیت بالایی برخوردار است که شاهد تحولات سریع منطقه ای و بین المللی برای دستیابی به منافع مشترک دو کشور است.»

حسین امیر عبداللهیان ظهر شنبه وارد سوریه شد و پس از ورود در فرودگاه دمشق مورد استقبال فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه قرار گرفت.

امیر عبداللهیان بعد از ورود به سوریه به همراه فیصل المقداد راهی کاخ ریاست جمهوری سوریه شد و با بشار اسد دیدار و رایزنی کرد.

در دیدار امیر عبداللهیان با بشار اسد، علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مهدی شوشتری دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند .

در این دیدار، طرفین در مورد آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه رایزنی و گفت‌وگو کردند.

عبداللهیان گفت: «در دیدار با بشار اسد، درباره موضوعات مهم مشترک و مسائل استراتژیک منطقه ای و بین المللی گفت وگو کردیم و بشار اسد رئیس جمهور بر دعوت خود از رئیسی رئیس جمهور برای سفر به دمشق تاکید کرد.»

وزیر امور خارجه کشورمان در مقر وزارت امور خارجه سوریه نشست مفصلی با فیصل المقداد همتای خود داشت که در آن دو طرف بر اهمیت تقویت روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه و ارتقای آن به سطح روابط سیاسی دو کشور تاکید کردند. پس از این دیدار در یک مصاحبه مطبوعاتی، دو وزیر با مطرح کردن موضوعات متعدد، نتایج این سفر را جمع بندی کردند.

مقداد گفت: «این سفر در چارچوب تحولات جدید در منطقه و دو کشور است چراکه چالش ها از سوی کشورهای غربی، ایالات متحده آمریکا و رژیم نژادپرست صهیونیستی و عوامل آنها در منطقه همچنان ادامه دارد.»

عبداللهیان تاکید کرد که روابط تهران و دمشق در بهترین شرایط قرار دارد و بشار اسد رئیس‌جمهور تاکید کرد که رهبران دو کشور بر توسعه روابط بین ایران و سوریه تاکید دارند.

عبداللهیان پیش از پایان سفر خود برای اولین بار پس از سال ها نشستی گسترده با سران گروه های فلسطینی در دمشق با حضور نمایندگان جنبش حماس برگزار کرد و در آن آخرین تحولات فلسطین را مورد بررسی قرار داد و بر موضع تهران و حمایت مستمر ایران از مبارزات مردم فلسطین تأکید کرد.

در سفر وزیر امور خارجه ایران به دمشق پیام‌های سیاسی متعددی ابلاغ شد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تداوم همکاری‌ها در سطح اقتصادی و تداوم هماهنگی‌ها در سطح مسائل راهبردی و منطقه‌ای اشاره کرد.

پربیننده ترین خبرها