اگر می‌خواهید در عربستان اعدام نشوید؛ اینگونه سخن بگویید!

چهارشنبه 28 دی 1401 - 23:10

کاربران شبکه‌های اجتماعی ویدئویی قدیمی از "محمد العریفی" مبلغ سعودی منتشر کردند که در آن درباره علت بازداشتش از سوی مقامات سعودی و نیز مواضعش در قبال «محمد مرسی» رئیس جمهور سابق مصر را تبیین می کند.

العالم ـ عربستان سعودی

العریفی در یک گفتگوی تلویزیونی بازداشت خود از سوی مقامات سعودی را یک بازداشت "راحت" توصیف کرد.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه علت بازداشتش به سبب اظهاراتش درخصوص حوادث مصربود، گفت: به نظر می رسد اینگونه باشد، من دقیقا نمی دانم به چه علت بوده است. بازداشت من "راحت" بود. در سوئیتی با امکانات کامل بازداشت شدم و علت بازداشت نیز به من گفته نشد.

مجری برنامه به العریفی می گوید که ملت باید بداند علت بازداشت چه بوده است، شما و ولی امر در خدمت مردم هستید پس باید مردم از روند حوادث مطلع باشند، نمی توانی به مردم بگویی که این مساله به شما ربطی ندارد. العریفی نیز می گوید مردم نباید از جزییات مطلع باشند.

مجری گفت: ما متوجه شدیم که شما پس از این بازداشت "راحت" دیگر درمورد مصر و حوادث مصر سخنی نگفته اید؛ آیا در آینده نیز در این خصوص سخنی نخواهید گفت؟ العریفی گفت: نمی توانم بگویم در آینده سخنی خواهم گفت یا نه. خداوند فقط از آینده خبر دارد. اما درخصوص مصر من واقعا از شدت لحن خود کاستم.

مجری گفت: تا چه حد از شدت لحن خود کاستی؟ العریفی میگوید به یاد نمی آورم! حد مشخصی ندارد. اما کسی که توییت های مرا می خواند متوجه این مساله می شود.

مجری گفت: وقتی می گویی از شدت لحن خود کاستم یعنی اینکه شما در همان مسیر هستید اما از شدت اظهارات خود کاستید؛ اما اگر بگویید سخنانم را تغییر دادم یعنی اینکه شما از یک موضع به موضع دیگری منتقل شدید و مواضع خود را تغییر دادید. شما قبلا از حکومت مرسی حمایت می کردید... العریفی در اینجا سخن مجری را قطع می کند و می گوید: من حمایت نکردم. من ارتباطی با دولت مرسی ندارم. او ولی امر من نیست و تا حالا با او دیدار نکردم.

مجری گفت ولی امر تو چه کسی هست؟ ولی امر من "خادم الحرمین الشریفین" است که خدا او را برای ما حفظ کند. من همیشه دعاگوی او هستم نه فقط جلوی دوربین!

این در حالی است که "مجتهد" وبلاگ نویس و منتقد مشهور سعودی در توییتر در فوریه سال 2021 تاکید کرد که مقامات سعودی برای تعقیب محمد العریفی پابند به پای او بسته بودند.

مجتهد گفت که برای شیخ العریفی دعا کنید، وضعیت روحی او بسیار بد است و تمام حساب هایش در شبکه های اجتماعی مسدود شده است. پابندی به پای او بسته شده و او را وادار کرده اند تا تمام تحرکات و اقدامات خود را به اطلاع مقامات برساند و قبل از هر اقدامی کسب اجازه کند. دستگاه های جاسوسی در خانه و خودروی او نصب شده اند. و بارها از سوی دادستانی فراخوانده شده است تا در معرض توهین قرار گیرد.

کاربران دیگری در شبکه‌های اجتماعی نیز گفته بودند که مقامات سعودی العریفی را از سخنرانی منع کردند و یکی از فرزندانش را نیز بازداشت کردند.

پربیننده ترین خبرها