ولیعهد سعودی برای «اعلام علنی» عادی سازی با صهیونیست ها از چه می ترسد؟

ولیعهد سعودی برای «اعلام علنی» عادی سازی با صهیونیست ها از چه می ترسد؟
شنبه 1 بهمن 1401 - 12:04

کابینه نتانیاهو برای علنی کردن عادی سازی روابطش با عربستان سعودی بسیار عجله دارد اما ریاض تاکنون با این موضوع دست به عصا برخورد کرده است.

العالم - عربستان سعودی

با تشکیل کابینه نتانیاهو، رژیم صهیونیستی ظاهراً پس از پیشرفت قابل توجه در عادی‌سازی غیرعلنی با سعودی ها، به ویژه حضور یک گروه اسرائیلی شامل تجار و سرمایه گذاران در ریاض، برای عادی‌سازی آشکار روابط با ریاض، بسیار عجله دارد. با این حال، مقامات عربستان سعودی تاکنون با موضوع علنی کردن عادی سازی روابط و واکنش افکار عمومی به آن، با احتیاط برخورد کرده اند.

کارشناسان منطقه تأکید می‌کنند که حکومت سعودی ده‌ها سال است که در آب‌های متلاطم عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی زیرآبی شنا می کند، اما اکنون به درخواست نتانیاهو برای ملاحظات خاصی تلاش می‌کند زیردریایی روابط غیر علنی خود را به سطح آب آورد و آشکارا شناور سازد. نشانه‌های اولیه این آشکارسازی نیز در بیانیه علنی محمد بن سلمان در مجله آمریکایی آتلانتیک مبنی بر «اسرائیل یک متحد بالقوه و شریک استراتژیک برای مقابله با ایران است»، آشکار شده است.

نظرسنجی‌ها و مراکز تحقیقاتی نشان داده است که مردم عربستان آماده عادی سازی نیستند و بنابراین محمد بن سلمان ضمن به اصطلاح باز کردن فضا و مشغول کردن جامعه با برنامه های فسادانگیز، در توهمات خصومت آمیز خود با ایران، اعراق می نماید تا راه اتحاد با رژیم صهیونیستی را برای خود هموار سازد. بنابراین این رژیم را به عنوان متحد خود برای رویارویی با دشمنی همچون ایران که از نظر او بزرگترین خطر است، مطرح ساخت اما در این مسیر هنوز راه به جایی نبرده است.

هماهنگی میان رژیم اشغالگر صهیونیستی و برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هم قدیمی و هم جدید است، اما در عیان قابل مشاهده نیست. آنها اعلام کردند: تلاش می شود پس از شروع توافق ابراهیم، ​​طرح آشکار نمودن عادی سازی کم کم مطرح شود تا افکار عمومی برای پذیرش آن مهیا شود. سران این کشورها تلاش می کنند برای محقق شدن این هدفشان از کشور ایران برای مردم عرب یک تصویر ترسناک ترسیم کنند.

برخی از کشورهای عربی سازشکار با رژیم اشغالگر صهیونیستی روابط خود را پس از موافقت مقامات سعودی به سمت عادی سازی سوق دادند و این امر همچون خنجری از پشت بر پیکر فلسطین نشست؛ چراکه فلسطینی ها امید زیادی به دولت های عرب داشتند که از آنها برای خلاصی از دست اشغالگران صهیونیست حمایت کنند.

در همین راستا، تحلیلگران تأکید می کنند که آل سعود از بدو پیدایش خود تاکنون هیچ کار مثبتی برای آرمان فلسطین نکرده است، پادشاهی سعودی از اساس برای حفظ موجودیت رژیم ساختگی صهیونیستی و حمایت از آن توسط انگلیسی ها در منطقه خاورمیانه تأسیس شده است.

رژیم‌های عربی سازشکار با رژیم صهیونیستی از جمله عربستان سعودی، صرفاً در تلاش بوده و هستند که جوامع عربی و اسلامی را برای پذیرش این رژیم آماده سازند؛ در این زمینه با صرف نظر از نامهایی که بر کارهای نامبارک خود می گذارند، اعم از توافق کمپ دیوید، اسلو، ابراهیم و غیره، می توان همیشه حضور پررنگ سعودی ها را به عنوان پایه ثابت عادی سازی با رژیم صهیونیستی مشاهده نمود.

پربیننده ترین خبرها