خوشگذرانی و فساد آل سعود در اروپا؛ ساکنان جده و مکه غرق در خسارات سیل

خوشگذرانی و فساد آل سعود در اروپا؛ ساکنان جده و مکه غرق در خسارات سیل
دوشنبه 10 بهمن 1401 - 14:58

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ فاش کرد که شاهزاده سلمان بن سلطان بن سلمان آل سعود از نوه‌های ملک سلمان در دادگاهی در ایالت دلاور آمریکا علیه یک شرکت املاک و مستغلات آمریکایی شکایت کرده، و خواستار سهم خود از مالکیت جزیره‌ای به نام "کف کی" از جزایر باهاما واقع در اقیانوس اطلس در شمال کوبا شده است.

العالم- کسکول

بر اساس گزارش تصویری منتشر شده توسط روزنامه گاردین در سال 2015، "کف کی" جزیره‌ای خصوصی شبیه به آنچه در فیلم‌های جیمز باند دیده می‌شود، است و مساحتی بالغ بر 220 هکتار به ارزش 90 میلیون دلار دارد و در شمال ساحل معروف "موشا کای" در منطقه "اکسوما" در جزایر باهاما واقع است.

به گزارش وب‌سایت" Private Island Online"، این جزیره به دلیل داشتن یک مارینا خصوصی (بندر کوچک تفریحی) و سکوی هلی‌کوپتر ۲۸۰۰ فوتی و همچنین مناظر خیره‌کننده و سواحل بکرش منحصر به‌فرد است.

به نظر می‌رسد شاهزاده سلمان بن سلطان که ۳۳ سال سن دارد و هر از گاهی عمویش، محمد بن‌سلمان( ولیعهد) را در سفرهای خارجی همراهی می‌کند، همچون پدربزرگ و عموهایش و دیگر شاهزاده‌های دربار به چپاول ثروت‌های شهروندان سعودی و خرید کاخ‌های تاریخی و املاک مجلل و نیز قایق‌های تقریحی عادت کرده است. همچنانکه پیشتر گزارش شد تابلوی سالوادور موندی (منجی جهان) اثر لئوناردو داوینچی در نوامبر ۲۰۱۷ ، به سفارش محمد بن‌سلمان به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار خریداری شد.

بلومبرگ ثروت آل سعود را بالغ بر ۱۰۵ میلیارد دلار ارزیابی کرده، ولی قطعا رقم واقعی این ثروت خیلی بیشتر از این عدد است و پی بردن به ثروت واقعی آل سعود از مجموع درآمدهای حاصل از فروش نفت بسیار دشوار است؛ زیرا آل سعود نفت را ثروت انحصاری خود می‌داند و فقط بخشی از آن را برای ملت عربستان اختصاص می‌دهد. از سوی دیگر، هیچ نهاد نظارتی در عربستان سعودی وجود ندارد که آل سعود را برای این امر پاسخگو کند.

نکته قابل توجه این است که موازی این ولخرجی‌های شاهزاده‌های سعودی، که اخیرا وارد فاز دیگری یعنی پول‌پاشی برای جشن و پارتی‌های مختلط شده است تا چهره نظام سعودی و به‌ویژه شخص محمد بن‌سلمان را ترمیم کنند ولی سیل‌هایی که اخیرا برخی از شهرهای عربستان از جمله جده و مکه مکرمه را درنوردیده، همچنان واقعیت و ماهیت رژیم را عریان نگه داشته و نشان داد که مقامات سعودی به توسعه زیرساخت‌های حیاتی کشور اهتمامی ندارند و بودجه‌ای را برای این امر اختصاص نمی‌دهند بلکه تمام ثروت‌های ملت عربستان در بانک‌های کشورهای خارجی و در جیب‌های شرکت‌های آمریکایی و اروپایی ذخیره و برای خرید املاک مجلل و جزایر و تابلوهای هنری هزینه می‌ کنند.

پربیننده ترین خبرها