رفع انسداد گذرگاه لاچین محور گفت‌وگوی لاوروف و همتای آذربایجانی

رفع انسداد گذرگاه لاچین محور گفت‌وگوی لاوروف و همتای آذربایجانی
چهارشنبه 12 بهمن 1401 - 10:22

وزرای خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان در یک تماس تلفنی درباره وضعیت انسداد گذرگاه لاچین و راه‌های حل و فصل این مساله گفت‌وگو کردند.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگوی تلفنی با جیحون بایراموف همتای آذربایجانی خود به بررسی راه‌های ممکن برای حل و فصل مساله گذرگاه لاچین پرداختند.

دو طرف در این گفت‌وگو بر اهمیت از سرگیری تلاش‌ها در مسیر عادی‌سازی روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر پایه توافقات سه‌جانبه میان این دوکشور و روسیه تاکید کردند.

همچنین، طرف روسی بار دیگر بر آمادگی کشورش برای برگزاری دور جدید مذاکرات میان وزاری خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید کرد.

در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۱ آذرماه)، چند شهروند جمهوری آذربایجانی که مدعی بودند کارشناس محیط زیست هستند، کریدور لاچین، تنها جاده متصل کننده ارمنستان و قره باغ کوهستانی را مسدود کردند.

در حالی که باکو اعلام کرده است این اقدام با هدف مسدود شدن این گذرگاه برای تردد خودروهای شخصی نبوده و آن‌ها برای رفت‌ و آمد از این مسیر مشکلی ندارند.

ایروان این اقدام باکو را محکوم کرد و در 14 دسامبر از دادگاه حقوق بشر اروپا خواستار الزام آذربایجان به رفع انسداد گذرگاه لاچین شد.

به گفته نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان انسداد این گذرگاه برای ساکنان منطقه قره باغ کوهستانی مشکلات متعددی از جمله کبود مواد غذایی را در پی داشته است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها