موانع ترکیه در احیای روابط دوجانبه با سوریه

چهارشنبه 12 بهمن 1401 - 13:41

تحلیلگر سیاسی سوری گفت: وجود گروه های تروریستی تحت حمایت کشورهای خارجی در سوریه و همچنین انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ترکیه از عوامل تاثیر گذار در فرایند احیای روابط آنکار ـ دمشق است.

العالم- سوریه

"فایز حواله" تحلیلگر سیاسی سوری در گفت‌وگو با تلویزیون العالم اظهار داشت: موانع زیادی در مسیر تلاش‌های دولت رجب طیب اردوغان برای احیای روابط دوجانبه ترکیه و سوریه قرار دارد که بارزترین آنها انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ترکیه و احتمال انجام اصلاحات در قانون اساسی است.

حواله خاطرنشان کرد: دلیل دیگر، تلاش آمریکا برای ایجاد جایگزینی برای گروه "قسد" است؛ به نحوی که دولت اردوغان به حمله نظامی زمینی علیه شمال سوریه تهدید کرده؛ امری که حضور و نفوذ ایالات متحده در منطقه جزیره سوریه را که تحت اشغال شبه‌نظامیان قسد است، در معرض خطر قرار می‌دهد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه گروه‌های القاعده، جبهه النصره و گروه الجولانی گروه های تروریستی هستند و ترکیه آنها را تغذیه و تجهیز تسلیحاتی می‌کرد، افزود: مرجع اصلی این گروه‌های تروریستی، آمریکا است که بر آموزش و تسلیح آنها نظارت دارد و برای بقای آنها به پرداخت هزینه های سیاسی و مالی مبادرت می‌کند.

او با اشاره به گزارش کمیته تحقیق سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی که دولت سوریه را به استفاده از گاز کلرین در دوما متهم کرده، عنوان کرد:‌ در صورتی‌که این سازمان تحقیقات گسترده‌ای در مورد تمام حملات شیمیایی در خاک سوریه صورت دهد قطعا انگشت اتهام به ویژه در حادثه خان العسل، به سمت ترکیه خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها