العالم - زلال قرآن
همانطور که خواب و حَدَث اصغر و حَدَث اکبر باطل کننده وضوی ظاهر هستند، و طهارت حاصل از وضو را زائل می کنند و نمازگزار برای اقامه نماز یا هر عمل عبادی دیگری که انجام آن نیازمند وضو است، باید مجدداً وضو بگیرد، گناهان و معاصی، و تعلقات به دنیا و مافیها و هر چیزی که موجب غفلت نمازگزار از خدا گردد نیز زائل کننده وضوی باطن و طهارت قلب و روح هستند، که نمازگزار موظف است پیش ازشروع به نماز آنها را از قلب خویش پاک کرده و با قلب مطهر و خالی از هر شائبه ای خود را برای نماز حقیقی مهیّا نماید.
پس در یک کلام باید گفت: وضوی ظاهر با تجدید وضو، و وضوی باطن(طهارت روح)، با توبه و انابه و استغفارو استعاذه و نُدبه و ندامت تجدید می گردد، و زمانی وضوی حقیقی واقع می شود که این دو(وضوی ظاهر و باطن) تواماً صورت پذیرد، چرا که طهارت ظاهری مقدمه رسیدن به طهارت قلب و روح و وسیله آماده شدن برای عبادت وعبودیت حضرت حق سبحانه و تعالی و ارتقاء انسان برای وصول به مرتبه اعلای توکل و تفویض و تسلیم و رضا و رسیدن به مقام قرب الهی است.