العالم - زلال قرآن
ازتامل ودقت در این آیه شریفه:
«إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّـهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» [به تحقیق ولیّ امر و یاور شما تنها خدا و رسول و مؤمنانی خواهند بود که نماز به پا داشته و به فقرا در حال رکوع زکات می دهند (به اتفاق مفسّران مراد علی علیه السّلام است)).]
مشخص می شود که در «یُقیمُونَ اَلصَلوة» معنی «یُدیِمُونَ اَلصَلُوة ویُحافِظُونَ عَلَیها» نیز مستتر است، پس حقیقت اقامه نماز این است که حق آن ادا شود، یعنی با توجه و حضور قلب کامل و از روی اخلاص و پاکی نیّت و به دورازهرشائبه شرک و ریا و با خضوع و خشوع اقامه شده و ازحدود و احکام شرعی آن کاملاً محافظت گردد.