زلزله ترکیه و سوریه «معیارهای دوگانه و غیرانسانی» غرب را به نمایش گذاشت

زلزله ترکیه و سوریه «معیارهای دوگانه و غیرانسانی» غرب را به نمایش گذاشت
پنج‌شنبه 20 بهمن 1401 - 15:15

در حالی که کمک‌های جهانی پی در پی برای مقابله با فاجعه زلزله به ترکیه می رسد، جامعه بین المللی ضمن برخورد سیاسی با فاجعه زلزله در سوریه، از ارائه کمک های بشردوستانه به آسیب دیدگان این کشور خودداری می کند.

العالم - سوریه

شک نیست که این فاجعه و مصائب آسیب دیدگان در دو کشور همسایه سوریه و ترکیه یکسان است، اما معیارهای انسانی و اخلاقی به ویژه در غرب دوگانه است، کشورهای غربی به ویژه آمریکا در برخورد با این بلای طبیعی و آسیب دیدگان آن در سوریه و ترکیه یکسان عمل نمی کنند و این برخورد دوگانه از سوی غرب، موضوع جدیدی نیست.

این یک برخورد غیراخلاقی از سوی آمریکا با مردم کشور سوریه بود که قانون محاصره موسوم به «قانون سزار» را لغو نکرد؛ این قانون شامل تحریم هایی است که بر همه حوزه‌های اقتصادی سوریه تأثیر می گذارد.

فاجعه زلزله، تفکر و عملکرد غرب را برملا کرد، همچنین برخی از کشورهای عربی را رسوا نمود که شعارهای دروغین آنها درباره انسانیت، از موانع سیاسی عبور نکرد.

از همان لحظه وقوع زلزله موج همبستگی همدردی با ترکیه مشهود بود و همه کشورها در سطوح بین المللی و منطقه ای، حمایت خود از این کشور را آغاز کردند؛ اما مشابه این اتفاق انسان‌دوستانه برای سوریه تکرار نشد.

در مورد مواضع بشردوستانه غربی ها می توان گفت: این مواضع برای امداد رسانی به مردم آسیب دیده سوریه نیست، واقعیت این است که سوریه از بلای جنگ جهانی علیه خود و از شرایط سخت اقتصادی رنج می‌برد و تلاش‌های بین‌المللی برای امدادرسانی در این کشور تقریباً وجود ندارد و تلاش‌های منطقه‌ای در مقابل ابعاد فاجعه سوریه بسیار ناچیز و محدود به برخی کشورها از جمله ایران، الجزایر و عراق بود.

این در حالی است که بیانیه سازمان ملل متحد بر تعهد این سازمان به حمایت از مردم سوریه پس از زلزله تاکید دارد و از همه کمک‌کنندگان درخواست‌ کرده است تا از همه آسیب‌دیدگان زلزله به صورت فوری حمایت کنند.

بشار الجعفری سفیر سوریه در گفتگو با العالم مسکو نیز تاکید کرد که تحریم های آمریکا و غرب علیه کشورش مانع از تلاش های امدادی و نجات آسیب دیدگان شده است.

وی افزود: «با وقوع این زلزله، مفهوم «انسانیت» نزد غربی‌ها آشکار شده است چرا که اکنون در سوریه و ترکیه یک بحران مشابه اتفاق افتاده است اما بیشتر محموله های کمک غربی ها به ترکیه می رود، مجروحین در همه جا نیاز به کمک یکسان دارند و مردم زلزله زده جنوب ترکیه و شمال سوریه با هم فرقی ندارند. نکته مهم این است که حتی در زمینه کمک های بشردوستانه نیز تبعیض وجود دارد نه اخلاق!»

بثینه شعبان مشاور ویژه رئیس جمهور سوریه همزمان تاکید کرد که سوریه از هرگونه ابتکارعمل ارائه شده از سوی سازمان های بین المللی و سایر کشورها، برای کمک به مقابله با اثرات فاجعه بار زلزله استقبال می کند، مشروط بر اینکه این کار بدون سیاسی کاری انجام شود.

شعبان اضافه کرد: «ما کمک های غرب را می پذیریم و اگر آمریکا و اتحادیه اروپا پیشنهاد ارائه کمک بدهند، ما قبول می کنیم اما مسأله اینجاست که با وجود درخواست رئیس صلیب سرخ جهانی از همه کشورهای جهان برای کمک به مردم زلزله زده سوریه، آنها هیچ کمکی نکردند! غرب برای حمایت از تروریست ها به مناطق خارج از کنترل دولت سوریه کمک می کند و در درجه اول نگران حفاظت از «داعش»، «جبهه النصره» (سازمان سلفی و شاخه القاعده) و «کلاه سفیدها» است و به مناطقی که اکثر مردم سوریه در آن زندگی می کنند، هیچ اهمیتی نمی دهد.»

مشاور ویژه رئیس جمهور سوریه خاطرنشان کرد: «کشورهای غربی مدعی هستند که ارائه این کمک‌ها ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت است؛ هرچند این قطعنامه‌ها به وضوح تصریح می‌کند که کمک‌های بشردوستانه مشمول هیچ تحریمی نمی شود و ارسال آن به کشورهای در معرض بلایای انسانی و حملات تروریستی مجاز است، که با وضعیت فعلی سوریه کاملا مطابقت دارد.»

پربیننده ترین خبرها