گزارش امیرعبداللهیان از جزئیات دیدارهایش با مقامات عراقی؛ روابط ایران و عراق ممتاز است

گزارش امیرعبداللهیان از جزئیات دیدارهایش با مقامات عراقی؛ روابط ایران و عراق ممتاز است
چهارشنبه 3 اسفند 1401 - 18:30

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گزارشی توئیتری از دیدارهایش با مقامات عراقی با بیان اینکه گفت‌وگوهای مهمی داشتیم، روابط دو کشور را ممتاز خواند.

العالم _ ایران / سیاسی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به دعوت رسمی «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق و در سفری رسمی و در رأس هیأتی بامداد امروز (چهارشنبه) سوم اسفند ماه وارد بغداد شد، طی امروز ضمن دیدار با وزیر خارجه عراق و شرکت در نشست خبری مشترک، با «عبدالطیف رشید» رئیس جمهور و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق دیدار و درباره راهای گسترش مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی و تبادل نظر پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی در همین خصوص و در گزارشی توئیتری درباره دیدارهای امروزش با مقامات عراقی نوشت: با نخست وزیر، رئیس جمهور و وزیرخارجه جمهوری عراق در بغداد گفت‌وگوی مهمی داشتیم. توسعه تجارت، تسریع در اتصال راه آهن، انرژی، لایروبی اروندرود، مهار گرد و غبار و کنترل موثر امنیت مرزی از آن جمله بود.

وی با ذکر این نکته که موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در دستورکار بود، خاطرنشان کرد: روابط دو کشور ممتاز است.

وزیر امور خارجه در دیدار با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق بر لزوم پرداخت مطالبات بانکی ایران و جلوگیری از هرگونه تحرکات تهدیدآمیز علیه جمهوری اسلامی تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای عراقی نیز اظهار داشت: ما از اینکه در مرحله جدید تشکیل دولت عراق شاهد تداوم حضور آقای فؤاد حسین به عنوان وزیر امور خارجه کشور دوست و برادر و همسایه خوب عراق هستیم بسیار خرسندیم.

وزیر امور خارجه عراق در دیدار امیرعبداللهیان بر عزم این کشور برای نهایی کردن محاکمه عوامل ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس تأکید کرد و گفت که عراق اجازه استفاده از خاکش برای تهدید همسایگان را نمی‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق دیدار و به گفت‌وگو پرداخته بود. رئیس جمهور عراق در دیدار وزیر امور خارجه روابط ایران و عراق را همه جانبه و عمیق خواند و بر توسعه همه جانبه روابط تأکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین قرار است با رئیس پارلمان، رئیس شورای عالی قضایی و رئیس شورای امنیت ملی عراق دیدار و در خصوص روابط دو کشور و همکاری‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کند.

این دومین سفر امیرعبداللهیان به بغداد پس از تصدی این سمت است. او ششم شهریور ماه سال گذشته (۱۴۰۰)‌ نیز برای شرکت در نشست بغداد ۱ و در اولین سفر خارجی‌اش بعد از تصدی سمت وزارت خارجه به عراق سفر و ضمن شرکت در این نشست و ایراد سخنرانی با مقامات عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد.

پربیننده ترین خبرها