العالم ـ زلال قرآن
هدایت الهی درحق مخلوقات دردو قالب کلی «هدایت تکوینی وهدایت تشریعی» اعمال می شود، که که اولی هدایت عام وکلی مربوط به همه مخلوقات است، ودومی که هدایت خاص است مختص نوع بشراست که موضوع بحث این نوشته است.
هدایت تشریعی همان هدایتی است که خداوند رحمان با ارسال رسل ونزول وحی، برای عموم انسانها مقررفرموده، و اهتدا وپذیرش اختیاری هدایت های الهی وعمل به دستورات خدا را شرط بهره مندی ازآن قرارداده است، لذاست که هرکس با پذیرش هدایت های الهی تسلیم اوامراوگردد، درپرتوایمان وانجام اعمال صالحه ظرفیت برخورداری ازآن را دروجود خویش ایجاد می کند، چراکه قرآن کریم درآیه 3 سوره مبارکه انسان فرموده:
« إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا»
ترجمه: (ما به حقیقت راه (حق و باطل) را به او نمودیم حال خواهد (هدایت پذیرد و) شکر (این نعمت) گوید و خواهد (آن نعمت را) کفران کند).