یک مقام قطری: هیچکس به دنبال جنگ با ایران نیست/ باید اختلافاتمان را مسالمت‌آمیز حل کنیم

یک مقام قطری: هیچکس به دنبال جنگ با ایران نیست/ باید اختلافاتمان را مسالمت‌آمیز حل کنیم
چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 18:50

شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی در مصاحبه با شبکه بلومبرگ به اظهارنظر درباره مسائل منطقه‌ای از جمله روابط کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس با ایران پرداخت.

العالم _ جهان اسلام

شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست‌وزیر پیشین قطر، در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ به مسائل مختلفی پرداخت.

وی در بخشی از این مصاحبه به روابط کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس با ایران نیز اشاره کرد.
در بخشی از مصاحبه، مجری از او پرسید آیا درباره ایران نگرانی‌هایی دارد؟ مجری مدعی شد برخی از کشورهای عربی نگرانی‌هایی درباره ایران دارند «اما ایران در زمانی که شما با عربستان اختلاف داشتید، تا حدودی همسو با شما حرکت می‌کرد.»
شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی در این خصوص گفت: «نخستین نگرانی من ایران نیست. نگرانی من از خودمان و رفتار خودمان در منطقه است. فکر می‌کنم اگر بتوانیم شادی و ناامیدی خودمان را کنترل کنیم، می‌توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم و اختلافاتمان را به گونه‌ای متمدنانه حل و فصل کنیم. اگر بر سر این موضوع توافق داشته باشیم که ایران دشمن شماره یک ماست، چطور می‌توانیم این مشکل را با مذاکرات مستقیم حل و فصل کنیم؟ آیا باید سراغ جنگ برویم، چیزی که هیچ کسی آن را نمی‌خواهد؟ جنگ منفعت هیچکس را تأمین نمی‌کند. معتقدم که همه ما - ایران، عراق و سایر کشورهای خلیج‌فارس - باید به شکلی مسالمت‌آمیز در خلیج‌فارس زندگی کنیم. اگر بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم، فقط به سوی صلح حرکت نکرده‌ایم؛ بلکه این وضع برای تجارت - و اقتصاد همه ما - نیز سودمند خواهد بود. درباره منطقه‌ای با 200 تا 240 میلیون نفر جمعیت صحبت می‌کنیم؛ منطقه‌ای ثروتمند و نفتخیز. تصور کنید این منطقه چه کارهایی می‌تواند انجام دهد.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها