بازگشت اعراب به سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟

بازگشت اعراب به سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟
چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 20:08

بازگشت عرب ها به سوریه از طریق پرونده انسانی پس از گذشت بیش از یک دهه، سناریوهای متعددی درباره آینده سیاسی سوریه مطرح کرد.

العالم ـ سوریه

نویسندگان و محققان سیاسی تاکید کردند که زلزله سوریه آغازی برای بازگشت سران کشورهای عرب به سوریه بوده است. اگر مقاومت شگفت انگیز سوریه در طول این دهه و پیروزی آن علیه تروریسم نبود، قطعا این تحولات امکان پذیر نبود.

کارشناسان سیاسی خاطرنشان کردند که تلاشهایی از سوی برخی کشورهای عربی برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب صورت گرفته است، اما برخی کشورها تحت فشار آمریکا، با این مساله مخالفت می کردند.

آنها افزودند: اوضاع نابسامان سوریه طی زلزله اخیر و همبستگی مردمی با آن و برملا شدن نفاق و دورویی غرب در برخورد با قربانیان زلزله در سوریه و ترکیه، دولت های عرب و نیز آمریکا را وادار کرد تا محدودیت ها علیه سوریه را کاهش دهند.

برخی ناظران سیاسی نیز خاطرنشان کردند که از سال 2018 برخی کشورهای عربی و در راس آنها عربستان سعودی تلاش کردند تا پیام هایی به صورت محرمانه به سوریه ارسال کنند. دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا در دوران ریاستش، از طریق عبدالفتاح سیاسی رییس جمهور مصر، امارات و عربستان را تهدید کرده بود که اگر با سوریه ارتباط بگیرند، اوضاع داخلی این کشورها را بهم خواهد ریخت.

این ناظران خاطرنشان کردند که این امر نشان می دهد که بسیاری از کشورهای عربی به دنبال از سرگیری روابط با سوریه بودند بویژه از سال 2017 پس از آزادی منطقه غوطه شرقی که کاملا روشن شد که سوریه در حال آزادسازی تمام مناطق اشغالی است.

آنها تاکید کردند که تمایل کشورهای عرب به از سرگیری روابط با سوریه و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بیانگر آن است که سوریه در حال گذر از بحران خود است.

محققان سیاسی تصریح کردند که سفر هیات های عربی به دمشق بیانگر آن است که نظام های عربی به این واقعیت رسیدند که دولت سوریه همچنان پابرجاست. همچنین تمام کسانی که در توطئه علیه دولت سوریه و ارتش این کشور دست داشتند، به این باور رسیدند که این طرح دیگر شکست خورده است و سوریه عضو بنیانگذار در اتحادیه عرب است و باید به آغوش عربی بازگردد.

پربیننده ترین خبرها