آیا زلزله در تهران قابل پیش‌بینی است؟!

پنج‌شنبه 11 اسفند 1401 - 15:05

فرانک هوگربیتس که به لطف توییتش درباره زلزله ترکیه حالا چهره مشهوری شده، هر از چند گاهی دوباره با اخباری در پیش‌بینی زلزله در گوشه گوشه جهان به صدر خبرها می‌آید؛ اما آیا پیش‌بینی‌های او قابل اعتماد است؟!

العالم - ایران

زمین لرزه شدیدی که ترکیه و سوریه را لرزاند، راه را برای گمانه زنی ها و بحث در مورد امکان پیش بینی وقوع زلزله و پیشگیری از تلفات جانی و ویرانی ناشی از آن باز کرد، برخی افراد ادعا می کنند که می توان بر اساس مجموعه‌ای از شاخص‌ها و محاسبات زمان زلزله را پیش از وقوع آن پیش بینی کرد تا مسئولان مربوطه بر اساس آن، پیشتر اقدامات لازم را انجام دهند.

این در حالی است که دانشمندان بر این باورند که هنوز علم بشر تا این حدّ پیشرفت نکرده و تاکنون هیچ نهاد علمی وجود ندارد که قادر به پیش بینی زمان وقوع زلزله باشد.

مهدی زارع، رئیس مرکز پیش بینی زلزله در پژوهشگاه بین المللی زلزله با حضور در شبکه العالم در این خصوص گفت: «بشر حتی با ایجاد بمب اتمی هم نتوانسته زلزله ۷.۸ ریشتری انجام دهد، بنابراین اینکه بشر به وسیله هارپ توانسته باشد چنین تمرکزی بر یک منطقه گسل در عمق ۲۰ کیلومتری ایجاد و آن را گسیخته و تحریک شود، توجیه فیزیکی ندارد و باید بگویم چه هارپ و هر گونه مداخله بشری بر زلزله تأثیر گذار نیست و بشر نمی‌تواند دخالتی در ایجاد زلزله داشته باشد.»

استاد لرزه نگاری «مهدی زارع» در گفتگو با شبکه العالم اظهار داشت که با روش های علمی نمی توان زمان وقوع زلزله را پیش بینی کرد.

1

کارشناس زلزله ادعای فرانک هوگربیتس هلندی که پس از وقوع زلزله ترکیه شهرت یافت، درباره پیش بینی زمان وقوع زلزله را رد کرد.

2«مهدی زارع» استاد لرزه نگاری درباره ارتباط فناوری هارپ آمریکایی با وقوع زلزله در سوریه و ترکیه توضیح داد که هیچ شاهد و توجیه فیزیکی وجود ندارد که بگوییم با هر وسیله ای اعم از هارپ یا هر ابزار دیگری می توان ایجاد زلزله کرد. هیچ تکنولوژی انسانی یا وسیله دست ساز بشر قادر نیست عمدا زلزله ایجاد کند.

3استاد لرزه نگاری در پاسخ به این پرسش که «آیا احتمال رخ دادن زلزله در تهران وجود دارد؟»، پاسخ داد: «با گسترش شهر تهران و افزایش تعداد ساکنان، برخی منازل روی ارتفاعات یا گسل ها ساخته شدند. در تهران قبلا زلزه های تاریخی اتفاق افتاده و از نظر علمی هرجا قبلا زلزله رخ داده، بعدا هم می تواند تکرار شود. مشکل اینجاست که تعداد ساکنان تهران در زمان وقوع زلزله های تاریخی این اندازه نبود. در حال حاضر تعداد ساکنان تهران در شب 10 میلیون و در روز 13 و نیم میلیون نفر است. تنها راه پیش روی ما این است که بر اساس یک برنامه جامع، برای کم کردن ریسک زلزله احتمالی اقدام کنند. کارهایی از قبیل برنامه های مقاوم سازی انجام شود و آموزش های لازم ارائه شود. کیفیت وسائل و تجهیزات امدادی ارتقا یابد.»

4

پربیننده ترین خبرها