روزنامه‌نگار عراقی که به بوش کفش پرتاب کرد از این عمل پشیمان نیست

روزنامه‌نگار عراقی که به بوش کفش پرتاب کرد از این عمل پشیمان نیست
سه شنبه 23 اسفند 1401 - 10:56

منتظر الزیدی می‌گوید هنوز هم به مبارزه با فساد ادامه می‌دهد و از پرتاب کفش به سوی بوش پشیمان نیست.

العالم - عراق

به نقل از رویترز، منتظر الزیدی، روزنامه‌نگار عراقی، به دلیل پرتاب کفش هایش به سمت جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در یک کنفرانس خبری به شهرت رسید. او خواست با این کار، خشم خود را از فساد و هرج و مرج پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 نشان دهد. وی هنوز خشمگین است.

او با به یاد آوردن وقایع آن کنفرانس خبری جنجالی در سال 2008 در بغداد، به رویترز گفت: «همان افرادی که 20 سال پیش با اشغالگر وارد شدند، با وجود شکست‌ها و فساد، هنوز هم حکومت می‌کنند. آمریکا به خوبی می‌داند که شبهِ سیاستمداران را وارد کرده است.»

بوش که در کنار نوری المالکی، نخست وزیر وقت عراق ایستاده بود، برای جلوگیری از برخورد کفش‌هایی که از آن طرف اتاق به سویش پرتاب شده بود، خم شد. پرتاب کفش به سمت دیگران یک توهین آشکار در جهان عرب است.

زیدی پیش از اینکه ماموران امنیتی او را از اتاق به بیرون هدایت کنند، فریاد زد: «این یک بوسه خداحافظی مردم عراق است، ای سگ!»

بوش در سراسر خاورمیانه به دلیل تصمیمش برای برکناری صدام حسین مورد انتقاد قرار گرفته بود، اقدامی که بر اساس اطلاعات ناقص ایالات متحده مبنی بر اینکه رهبر عراق سلاح های کشتار جمعی را جمع‌آوری کرده بود، انجام شد.

رئیس‌جمهور ایالات متحده در آن زمان حادثه پرتاب کفش را کم‌اهمیت جلوه داد و گفت: «مثل این است که به یک گردهمایی سیاسی بروید و مردم سر شما فریاد بزنند. این راهی برای جلب توجه است.»

زیدی که شش ماه را به دلیل تعرض به رئیس یک دولت در زندان گذراند، پس از آزادی عازم لبنان شد، اما در سال 2018 به منظور مبارزه با فساد برای کسب یک کرسی پارلمان عراق بازگشت گرچه کمپین انتخاباتی او شکست خورد.

او می گوید: «با دیدن دردهای مردم در تمامی 24 ساعت شبانه‌روز احساس تلخی دارید.»

وی افزود به مبارزه علیه اختلاس ادامه داده و هرگز از پرتاب کفش‌هایش پشیمان نشده است.

زیدی ادامه داد: «این صحنه گواه آن است که روزی یک فرد ساده توانست در برابر آن فردِ دارای اقسام قدرت و ظلم و ستم و اسلحه و رسانه و پول و اقتدار، به آن مستکبر نه بگوید و بگوید شما (بوش) مرتکب اشتباه شدید.»

پربیننده ترین خبرها