بحران بانکی آمریکا دامان بازار نفت را گرفت

بحران بانکی آمریکا دامان بازار نفت را گرفت
شنبه 27 اسفند 1401 - 09:07

بهای شاخص برنت هفته گذشته حدود 12 درصد و بهای نفت آمریکا هفته گذشته 13 درصد کاهش یافت.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش رویترز، بهای جهانی نفت در پایان معاملات روز جمعه - و هفته گذشته - کاهش یافت و نگرانی‌های حاکم بر بحران بانکی آمریکا و فعالیت مرتبط با بانک‌ها باعث شد هر دو شاخص مهم نفت، سنگین ترین کاهش هفتگی خود در ماه‌های اخیر را تجربه کنند.
در پایان معاملات روز جمعه، بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1 دلار و 73 سنت یا 2.3 درصد کاهش به 72 دلار و 97 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 1 دلار و 61 سنت یا 2.4 درصد کاهش، 66 دلار و 74 سنت معامله شد.
بهای شاخص برنت هفته گذشته حدود 12 درصد کاهش یافت که بزرگترین نزول هفتگی آن از دسامبر سال گذشته محسوب می‌شود. شاخص نفت آمریکا (WTI) نیز هفته گذشته 13 درصد کاهش را تجربه کرد که بیشترین میزان از آوریل سال گذشته به شمار می‌رود.
جان کیلداف، پژوهشگر مرکز Again Capital در نیویورک در این خصوص گفت: «زیرساخت‌های اساسی به اندازه آنچه در اینجا قیمت را تحت تأثیر قرار داده اند، وحشتناک نیست، اما این نگرانی وجود دارد که نفت به اندازه پول نقد یا طلا، به اصطلاح محلی امن نباشد.»
در روزهای اخیر، بحران‌های بانکی مرتبط با حوزه فناوری در آمریکا و احتمال ورشکستگی سایر بانکها، نا‌آرامی‌های مالی و هراس سرمایه‌گذاران را به همراه داشته است.
البته تحلیلگران همچنان انتظار دارند عرضه جهانی محدود، به افزایش بهای نفت در آینده نزدیک منجر شود. اعضای گروه موسوم به اوپک پلاس نیز کاهش بهای نفت در هفته گذشته را به جای هرگونه عدم تعادل عرضه و تقاضا، به عوامل مالی و بانکی نسبت می‌دهند و انتظار دارند بازار به ثبات برسد.
سقوط شاخص نفت WTI در هفته گذشته به کمتر از 70 دلار در هر بشکه برای نخستین بار از دسامبر 2021 ممکن است دولت آمریکا را ترغیب کند تا بار دیگر ذخایر نفتی استراتژیک خود را افزایش دهد؛ موضوعی که تقاضا را افزایش می‌دهد. و بهای طلای سیاه را بالا می‌برد. تحلیلگران همچنین انتظار دارند بهبود تقاضا برای نفت در چین باعث افزایش بهای نفت شود.

پربیننده ترین خبرها