شی: پیشنهاد چین در مورد اوکراین منعکس‌کننده وحدت دیدگاه‌های جهانی است

شی: پیشنهاد چین در مورد اوکراین منعکس‌کننده وحدت دیدگاه‌های جهانی است
دوشنبه 29 اسفند 1401 - 08:26

رئیس‌جمهور چین تاکید کرد که پیشنهاد پکن در مورد چگونگی حل بحران اوکراین منعکس‌کننده دیدگاه‌های جهانی است و می‌کوشد پیامدهای آن را خنثی کند، اما اذعان کرد که راه حل‌ها آسان نیستند.

العالم ـ آسیا

به نقل از رویترز، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین امروز دوشنبه در مقاله‌ای در روزنامه روسی "روسییسکایا گازتا"، به تبیین اهداف سفر امروز خود به مسکو پرداخت، این مقاله در آستانه سفر او به مسکو منتشر شد.

وی در این مقاله نوشت: پیشنهاد چین، سندی 12 ماده‌ای که ماه گذشته منتشر شد، «تا حد امکان وحدت دیدگاه‌های جامعه جهانی را نشان می‌دهد».

در این مطلب آمده است: «این سند به عنوان یک عامل سازنده در خنثی کردن پیامدهای بحران است که به یک حل و فصل سیاسی برای بحران کمک می کند. مشکلات پیچیده راه حل‌هایی آسان ندارند.»

شی در ادامه افزود: راه حل مسالمت‌آمیز برای وضعیت اوکراین، «ثبات زنجیره تولید و تامین جهانی» را نیز تضمین می‌کند.

وی خواستار «راهکاری منطقی» برای خروج از بحران شد و افزود «در صورتی که همه بر اساس مفهوم امنیت مشترک، جامع و پایدار گفتگو و رایزنی‌ها را به شیوه‌ای برابر، محتاطانه و عمل‌گرایانه ادامه دهند، قابل دستیابی است.»

رئیس‌جمهور چین ادامه داد سفر وی به روسیه با هدف تقویت دوستی بین دو کشور، «یک مشارکت همه‌جانبه و تعامل استراتژیک» انجام می‌شود، در جهانی که توسط اقدامات سلطه‌گرایانه، استبداد و زورگویی تهدید می‌شود.

چین به طور علنی در منازعه اوکراین بی‌طرف مانده و در عین حال از تحریم‌های غرب علیه روسیه انتقاد کرده است و بر روابط نزدیک خود با مسکو تاکید می‌کند.

آمریکا و ناتو به‌تازگی مدعی شده اند که چین در حال بررسی ارسال سلاح به روسیه است و به پکن در مورد چنین اقدامی هشدار داده اند. چین این اتهامات را رد کرده است.

رئیس‌جمهور چین امروز (دوشنبه) وارد مسکو می‌شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها