توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق؛ ضرورتی فوری برای محافظت از روابط دو جانبه

توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق؛ ضرورتی فوری برای محافظت از روابط دو جانبه
دوشنبه 29 اسفند 1401 - 13:57

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و با حضور محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور در بغداد، توافقنامه همکاری امنیتی مشترک را امضا کردند.

العالم - کشکول

این توافقنامه در صورت اجرایی شدن، تاثیر عمده‌ای در کاهش و مدیریت چالش‌های امنیتی میان دو کشور خواهد داشت که ریشه در فعالیت‌های گروه‌های ضد انقلاب در کردستان عراق دارند. این توافقنامه بعد از آن امضا شد که تحقیقات صورت‌گرفته توسط دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران نشان داد که برخی اقدامات تروریستی در خاک ایران را که مجری آنها مزدوران رژیم صهیونیستی بود از طریق هماهنگی و همکاری با گروه‌های ضد انقلاب مستقر در کردستان عراق انجام می‌شد.

این در حالی است که السودانی طی دیدار با شمخانی، بر موضع ثابت عراق در مخالفت با هرگونه تعرض به خاک همسایگان از خاک عراق تأکید کرده و گفت که عراق با قاطعیت مخالف حضور گروه‌های مسلح در خاک خود یا هر گونه تعرض به حاکمیت کشور است.

برای ایران از همان ابتدا محرز شده بود که مزدوران موساد از حضور نظامی غیرقانونی آمریکا در کردستان عراق به عنوان پوششی برای اقدامات تروریستی خودشان علیه امنیت و ثبات ایران استفاده می‌کنند و آنها برای این هدف، گروه‌های تروریستی، جدایی‌طلب و ضدانقلابی مستقر در این منطقه را جذب می‌کنند.

همچنین برای ایران و عراق معلوم بود که مزدوران رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی در شمال عراق نه تنها داخل ایران بلکه روابط مستحکم تاریخی و برادرانه میان ملت‌های این دو کشور را هدف قرار می‌دهند؛ روابطی که آمریکا و رژیم صهیونیستی آن را مانعی در مقابل طرح‌های خصمانه‌شان در منطقه می‌دانند و لذا تلاش می‌کنند با حمایت از این مزدوران و جنایات‌شان علیه ایران، در روابط این دو کشور همسایه شکاف ایجاد کنند و به روابط تاریخی میان آنها را خدشه‌دار سازند.

تدبیر و هوشیاری رهبران عراق و ایران از طریق امضای توافقنامه امنیتی، فرصت را از مزدوران موساد و گروه‌های تروریستی که سعی در تخریب روابط میان تهران و بغداد دارند، گرفت. این توافقنامه امنیتی باعث تقویت مسئولیت و تعهد دوجانبه در راستای تامین امنیت مرزهای مشترک و پایان دادن به حضور غیرقانونی غناصر مسلح ضد انقلابی و عناصر وابسته به رژیم صهیونیستی در مرزهای شمال غربی ایران می‌شود؛ هدفی که به نفع هر دو کشور ایران و عراق است.

پربیننده ترین خبرها