روسیه میزبان نشست چهارجانبه برای عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه

دوشنبه 14 فروردين 1402 - 22:23

دیدار چهارجانبه معاونان وزرای خارجه کشورهای روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در مسکو با موضوع عادی‌سازی روابط بین دمشق و آنکارا برگزار می شود.

العالم- سوریه

به گزارش العالم، نگاه‌ها به مسکو، پایتخت روسیه دوخته شده که نشست چهارجانبه درباره تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق را میزبانی می‌کند. در این نشست معاونان وزرای خارجه کشورهای روسیه، ایران، سوریه و ترکیه حضور دارند.

انتظار می‌رود این مذاکرات که ماهیتی فنی دارد، امکان آغاز مذاکرات در سطح وزرای خارجه این چهار کشور را فراهم کند.

میخائیل بوگدانوف، نماینده ویژه رئیس‌‌جمهوری روسیه در خاورمیانه و کشورهای آفریقایی ابراز امیدواری کرده است که وساطت روسیه منجر به دستیابی به یک هدف راهبردی بسیار مهم، یعنی عادی‌سازی روابط سوریه و ترکیه شود.

به گفته بوگدانف، دلیل به تعویق افتادن مذاکراتی که برای مارس گذشته برنامه‌ریزی شده بود تصمیم روسیه نبود بلکه به دلیل عدم تمایل طرفین به انجام این مذاکرات بود.

این اولین نشست رسمی میان دمشق و آنکارا از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ است که در سطح وزیران برگزار می‌شود. سانا اعلام کرد که هیئت سوری در مسکو درباره پایان حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه گفت‌وگو خواهد کرد.

هیئت اعزامی سوریه به روسیه درباره پایان دادن به "حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه، عدم دخالت در امور داخلی سوریه، ریشه‌کن کردن تروریسم و بازگشت حدود ۴ هزار آواره سوری از ترکیه" رایزنی خواهد کرد.

طبق این گزارش، هیئت اعزامی سوریه پیش از شرکت در این نشست چهارجانبه، رایزنی‌های دوجانبه‌ای با روسیه و ایران برگزار خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها