پنتاگون درباره درز اطلاعات محرمانه مرتبط با اوکراین تحقیق می‌کند

پنتاگون درباره درز اطلاعات محرمانه مرتبط با اوکراین تحقیق می‌کند
شنبه 19 فروردين 1402 - 14:25

یک مقام آمریکایی، درز اطلاعاتی را یک کابوس برای جامعه اطلاعاتی آمریکا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و کانادا خواند که اطلاعات گسترده‌ای را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از گاردین، پس از انتشار گزارشی در روزنامه نیویورک‌تایمز که حدود یک‌صد سند محرمانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا را در بر می‌گیرد، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد از این امر آگاه و در حال تحقیق در این خصوص است.
نیویورک‌تایمز نوشته بود این اسناد با درجه «حساسیت بالا»، از یک ماه پیش در فضای مجازی مانند توییتر و تلگرام منتشر شده و می‌تواند به نهادهای اطلاعاتی آمریکا آسیبی جدی وارد کند.
یک مقام اطلاعاتی آمریکا به این روزنامه گفت این رویداد «یک کابوس» برای جامعه اطلاعاتی آمریکا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و کانادا است که اطلاعات گسترده‌ای را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.
با این حال، یک مقام آمریکایی دیگر گفت که ارزش اطلاعاتی این مطالب اندک است.
همزمان با بررسی‌های پنتاگون در مورد نشت اطلاعات، وزارت دادگستری آمریکا نیز تحقیق در این خصوص را آغاز کرده است.
سابرینا سینگ، از دفتر سخنگوی پنتاگون، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان، وجود چنین اسنادی را زیر سوال نبرد.
محتوای برملاشده، از جمله در ارتباط با برآوردهای جامعه اطلاعاتی آمریکا در قبال اوکراین، خاورمیانه و چین و از جمله تجهیز ارتش اوکراین به تسلیحات از سوی کشورهای ناتو برای «حمله به روسیه» است.
ظاهرا جزئیات تجهیز ارتش اوکراین تا پنج هفته پیش در این اسناد ذکر شده است.
گفته می‌شود برخی از محتوای انتشاریافته، از جمله در مورد شمار تلفات روسیه و اوکراین عامدانه تغییر یافته تا شمار کشته‌های روسی کمتر و تعداد کشته‌های طرف اوکراینی بیش از تعداد حقیقی نشان داده شود.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به سی‌ان‌ان گفت مسکو «کوچک‌ترین تردیدی در مورد دخالت مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا و ناتو در درگیری جاری بین روسیه و اوکراین ندارد و دخالت این عوامل علیه روسیه رو به افزایش است».
پسکوف به احتمال این‌که روسیه این مطالب را درز داده باشد، اشاره‌ای نکرد اما برخی از حامیان مسکو مدعی شدند که آمریکا یا اوکراین در چارچوب عملیات روانی عامل این نشت اطلاعاتی هستند.
در بخش مطالب مربوط به خاورمیانه، ظاهرا برخی اطلاعات آمریکا و ناتو در ارتباط با رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی نیز فاش شده است.

پربیننده ترین خبرها