آتش‌بس 24 ساعته در سودان برقرار می‌شود

آتش‌بس 24 ساعته در سودان برقرار می‌شود
سه شنبه 29 فروردين 1402 - 18:52

نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان موافقت خود را با آتش‌بس ۲۴ ساعته در این کشور اعلام کرده‌اند. این آتش‌بس از ساعت شش بعد از ظهر امروز به وقت محلی اجرایی می‌شود.

العالم - آفریقا

از چند هفته قبل به دلیل اختلاف میان فرماندهی نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع درباره زمان‌بندی و فرماندهی ارتش، تنش میان «عبدالفتاح البرهان» فرمانده نیروهای مسلح و «محمد حمدان» فرمانده نیروهای واکنش سریع در این کشور تشدید شد و از روز شنبه این درگیریها کلید خورد.

در ادامه این درگیریها که تا بعد از ظهر امروز هم ادامه داشته است و بر دامنه آن افزوده شده بود، شبکه خبری العربیه گزارش داد که نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان موافقت خود را با آتش‌بس ۲۴ ساعته در این کشور اعلام کرده‌اند. این آتش‌بس از ساعت شش بعد از ظهر امروز به وقت محلی اجرایی می‌شود.

شایان ذکر است که طی چهار روز گذشته هم چندین بار آتش‌بس های سه ساعته در این کشور، بین طرفهای درگیر برقرار شد، اما در هیچ یک این موارد، آتش‌بس به صورت کامل اجرایی نشد و طرفین بر طبل جنگ کوبیدند.

کمیساریای حقوق بشر هم امروز خبر داد که در جریان درگیریهای چهار روز اخیر، ۱۸۵ نفر کشته و هزار و ۸۰۰ نفر هم زخمی شده‌اند. وزارت خارجه سودان هم با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که تحرکات نیروهای واکنش سریع در مناطق مسکونی، تهدیدی برای امنیت عمومی این کشور است.

صبح روز شنبه هفته جاری نیروهای واکنش سریع در حمله‌ای غافلگیرکننده برخی از پایگاه‌های ارتش را به کنترل خودشان درآوردند که متقابلا نیروهای ارتش هم با سلاح‌های سنگین از جمله جنگنده و تانک نیروهای تحت امر حمیدتی را آماج حملات خود قرار دادند. در این میان مهم‌ترین کانون درگیری در نزدیک کاخ ریاست جمهوری سودان بود که با وجود ادعای نیروهای واکنش سریع، این منطقه هنوز در اختیار ارتش قرار دارد.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، روز گذشته، برای وساطت میان طرفین درگیر در سودان آمادگی خود را اعلام و اشاره کرد که مقامات قاهره برای ترغیب ارتش و نیروهای واکنش سریع به اعلام آتش‌بس، با آن‌ها در تماس هستند.

«سالوا کر» رئیس‌جمهور سودان جنوبی نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی با عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود برای میانجیگری میان طرفین درگیر در سودان اعلام آمادگی کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها