گزارش العالم از بحران درگیری های سودان و خروج 39 بیمارستان از چرخه ارایه خدمات

پنج‌شنبه 31 فروردين 1402 - 14:00

سودان شاهد تعداد زیادی بیمارستان از کار افتاده و افزایش همزمان تعداد مجروحان است؛ به محض اعلام آتش بس موقت بین نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان، شهروندان سودانی برای تامین نیازهای خود شتافتند.

العالم - جهان اسلام

به دلیل تداوم بمباران و درگیری های خونین، 39 بیمارستان در خارطوم پایتخت سودان، از چرخه ارائه خدمات پزشکی خارج شده است و مابقی هم در حال خروج از این چرخه هستند، زیرا به کمک های پزشکی و همچنین نیروی کار برای کادر درمان دسترسی ندارند و همزمان تعداد مجروحان به دلیل نبردهای مداوم بین ارتش سودان و شبه نظامیان موسوم به «واکنش سریع»، روز به روز در حال افزایش است.

محمد مصطفی مدیر بیمارستان احمد قاسم در مصاحبه با خبرنگار العالم گفت: «بیمارستان در حال حاضر تقریبا خالی از بیمار است و تنها بیماران بخش مراقبت های ویژه که وضعیت آنها اجازه خروج از بیمارستان را نمی دهد، در اینجا حضور دارند. در حال حاضر بیمارستان دچار کمبود اکسیژن و دارو برای بیماران است و با مشکل کمبود کادر درمان مواجه است.»

با اعلام آتش بس موقت، شهروندان که از قطعی کامل آب و برق رنج می بردند، برای خرید مایحتاج ضروری خود به نانوایی ها، خواربارفروشی ها و داروخانه ها هجوم بردند.

یک شهروند سودانی گفت: در حقیقت این یک مصیبت و فتنه بزرگ است؛ از خداوند می خواهیم که آن را برطرف کند و امنیت و ثبات را برای ما به ارمغان آورد.

آتش بس دوم توسط «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان برای بیست و چهار ساعت اعلام شد که «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» فرمانده نیروهای شبه نظامی "واکنش سریع" نیز با آن موافقت کرد، اما برای بار سوم آتش بس نقض شد و هر یک دیگری را مقصر دانستند.

علیرغم آتش بس موقت، شهروندان برای مقابله با کمبودها تلاش کردند تا مایحتاج خود را خریداری کنند چراکه درباره «پس از آتش بس»، صحبتی در میان نیست.

هم اکنون درگیری ها در سودان در شدیدترین حالت خود ادامه دارد و از سلاح های سنگین و هواپیماهای جنگی برای حمله به نزدیکی فرماندهی کل ارتش سودان، فرودگاه خارطوم و کاخ ریاست جمهوری استفاده می شود؛ وضعیت در این کشور فاجعه بار است، درگیری هایی که اولین قربانیان آن شهروندان سودانی هستند.

پربیننده ترین خبرها