گزارش خبرنگار العالم از وضعیت خارطوم در روز عید فطر+فیلم

شنبه 2 ارديبهشت 1402 - 07:21

خبرنگار العالم در خارطوم گزارش داد با وجود آغاز اجرای آتش بس از سوی نیروهای واکنش سریع، صدای تیراندازی و انفجارهای شدید همچنان شنیده می شود و کسانی که برای اقامه نماز عید فطر از حانه خارج شده بودند مجبور شدند به سرعت به خانه های خود برگردند.

العالم - آفریقا

به گزارش خبرنگار العالم در سودان، درگیری بین ارتش سودان و شبه نظامیان موسوم به نیروهای "واکنش سریع" در خارطوم پایتخت سودان ادامه دارد و محیط اطراف کاخ ریاست جمهوری و مقر فرماندهی کل ارتش در جنوب خارطوم صحنه درگیری های شدید است.

وی افزود در نخستین روز از عید فطر (جمعه)، از سلاح سنگین در درگیری ها استفاده شد، در همین حال نیروهای واکنش سریع به طور یک طرفه اعلام آتش بس دادند اما ارتش سودان پاسخی به آتش نداد و هیچ اظهار نظری هم در این خصوص نکرده است لذا درگیری همچنان ادامه دارد. به عبارت دیگر طرح آتش بس اجرا نشده، شکست خورده است. خبرنگار العالم تأکید کرده که نیروهای واکنش سریع به رغم اعلام آتش بس یک طرفه در نهایت به این حمله ها پاسخ خواهد داد.

درهمین حال نیرو‌های واکنش سریع با انتشار بیانیه ای موافقت خود را با اجرای آتش‌بس سه روزه به مناسبت عید فطر اعلام کرد. زمان اجرای این آتش‌بس از ساعت شش صبح جمعه اول اردیبهشت (به وقت محلی) اعلام شده است.

عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای انتقالی و فرمانده ارتش یمن پیشتر اعلام کرده بود که نیروهای مسلح قصد دارند روند انتقال قدرت به غیر نظامیان را ادامه دهند.

البرهان در پیامی برای ملت سودان به مناسبت عید فطر گفته بود که این ویرانی ها و صدای گلوله جایی برای شادی برای ملت سودان باقی نگذاشته است وی خاطرنشان کرده است که کشور با درایت و قدرت از این مرحله عبور خواهد کرد و ملت به وحدت وانسجام بیشتری خواهد رسید.

این در حالی است که خارطوم روز جمعه (دیروز) در نخستین روز عید فطر، صحنه درگیری های شدید بین ارتش و نیروهای واکنش سریع بود.

سودان همانند شماری از کشورهای عربی روز جمعه (اول اردیبهشت ماه) را روز عید فطر اعلام کرده است.

این درگیری ها در اطراف مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح در خارطوم و مناطق مختلفی از پایتخت و نیز دو منطقه الکافوری و صالحه در ام درمان متمرکز شده است.

پربیننده ترین خبرها