کارشناس سودانی: نفوذ و دخالت عناصر خارجی موجب تشدید و ادامه درگیری ها شده است/ سودان با یک بحران انسانی واقعی روبروست/ احتمال زیادی وجود دارد که عمر البشیر آزاد شده است

دوشنبه 4 ارديبهشت 1402 - 16:54

کارشناس و سردبیر شبکه العالم تاکید کرد که عوامل نفوذی خارجی درصدد هستند که میدان را برای جنگ شدیدتر بین عبدالفتاح برهان فرمانده ارتش سودان و حمیدتی فرمانده نیروهای واکنش سریع فراهم کنند تا در این حین به منافعی که مقصودشان است، دست پیدا کنند.

العالم ـ آفریقا

"اسامه الشیخ" کارشناس و تحلیلگر مسائل سودان در گفتگو با شبکه العالم درباره تحولات اخیر سودان، جزئیات بحران انسانی این کشور بر اثر تداوم درگیری ها میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع و اخبار منتشر شده درباره آزادی عمر بشیر رئیس جمهور سابق سودان سخن گفت.

العالم: با توجه به خطرات امنيتي فزاينده و شتاب خروج ديپلمات ها و شهروندان خارجي از سودان، آينده تحولات اين كشور را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

اسامه الشیخ: آتش بس اعلام شده میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع شکننده است، هر یک از طرفین این درگیری به دنبال پیروزی جناح خود بوده و به طور جدی این مسیر را طی می کنند چرا که براساس میانجی گری هایی که بین طرفین درگیری صورت گرفته ، عملا هیچ طرفی قائل به توقف جنگ نشده و مصمم به ادامه خشونت ها و درگیری ها هستند.

نفوذ عوامل خارجی و نیز دخالت آنها در جهت ادامه و تشدید درگیری ها یکی از معضلات فعلی در سودان است، عناصر اطلاعاتی خارجی در سودان رخنه کرده و برای منافع خود حاضر هستند اوضاع این کشور را بیش از پیش متشنج کنند.
عوامل نفوذی خارجی درصدد هستند که میدان را برای جنگ شدیدتر بین البرهان فرمانده ارتش سودان و حمیدتی فرمانده شبه نظامیان موسوم به "واکنش سریع" فراهم کنند تا در این حین به منافعی که مقصودشان است دست پیدا کنند.

العالم: خبرها از وقوع بحران انساني، تعطيلي بيمارستان ها، و كمبود اب اشاميدني و برق در سودان حكايت دارد، با توجه به ارتباط مستقيم شما با واقعيت هاي ميداني اين كشور ، جزييات اين بحران را تشريح كنيد.

osame

اسامه الشیخ: سودان با بحران انسانی و وضعیت درهم تنیده بیمارستان ها وسایر ارگان ها مواجه است. با توجه به جنگ شهری و درگیری های خشونت آمیزی که حاکم است فرآیند خدمات رسانی بیمارستان ها و نیز حضور کادر درمانی با مشکل و سختی فزاینده ای روبرو شده و کارکنان بیمارستان ها توان خروج از خانه و عزیمت به محل کار خود را به علت اوضاع بسیار متشنج شهرها ندارند.

همچنین کمبود دارو و آمبولانس مزید بر علت است، در سودان با یک بحران انسانی واقعی روبرو هستیم. درگیری ها و خشونت ها در سطح محله ها و خیابان های شهر بسیار سنگین و شدید شده و علاوه براین؛ اجساد باقی مانده در سطح خیابان ها هم به زودی معضلی بهداشتی وآسیب زا خواهد بود و به مشکلات بزرگتر دامن خواهد زد.

نبود آب آشامیدنی 9 روز است که گریبان گیر بسیاری از مردم و شهر ها و سایر مناطق دیگر شده است و این وضعیت موجب شده مردم برای تامین آب مورد نیاز خود به چاه های از قدیم مانده رجوع کنند یا حتی به بستر رودخانه نیل بروند که البته آب آن هم تصفیه نشده است.

در باره چشم انداز درگیری های سودان باید گفت که نمی توانیم خوش بین به پایان خشونت ها و درگیری ها باشیم، مگر این که جامعه جهانی و خصوصا دولت های اسلامی وارد عمل شده و بتوانند میانجی گری موثری بین طرفین درگیری داشته باشند تا جنگ به طور قطعی متوقف شود.

العالم ـ اخبار ضدو نقيضي در باره آزادي عمرالبشير در رسانه ها منتشر شده، ربط اين قضيه با ارتش سودان در شرايط افزايش درگيري ها با شبه نظاميان واكنش سريع چيست؟

اسامه الشیخ: درباره آزادی عمر البشیر اخبار ضد و نقیض از سودان به ما رسیده مبنی بر این که آزاد شده است، البته منطقه کوبر یا زندان کوبر که البشیر در آن است، در مرکز خارطوم قرار دارد و نزدیک دو یا سه پادگان است و منطقه درگیری های جاری می باشد، خبرهای رسیده حاکیست که تعداد زیادی از زندانیان آزاد شده اند، به دلیل اینکه امنیتشان در خطر بود>

بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که البشیر جزو این زندانیان بوده باشد، به ویژه با توجه به وضع البشیر که سنش زیاد است و در گذشته نیز دارای جایگاهی بوده است، طبیعی است که برای محافظت از جانش به جای دیگری انتقال یابد، چنین اخباری وجود دارد؛ اما هنوز تایید نشده است.

از سوی دیگر ما در این جنگ طرف سوم نداریم، یا ارتش است یا نیروهای واکنش سریع، به همین دلیل هیچ خبری درباره آزادی البشیر را نمی توانیم بگوییم که صد در صد درست است، با توجه به پشتیبانی گروههای اسلامگرا از ارتش، احتمال زیادی وجود دارد که این مساله بر آزادی البشیر تاثیر گذار باشد، به این دلیل که در میان این گروهها محوریت دارد و می تواند در جنگ فعلی موثر باشد.

پربیننده ترین خبرها