گزارش: ایران در میان 10 ابرقدرت آینده جهان در حوزه علم و فناوری

گزارش: ایران در میان 10 ابرقدرت آینده جهان در حوزه علم و فناوری
پنج‌شنبه 7 ارديبهشت 1402 - 10:33

گزارش جدید موسسه سیاست استراتژیک استرالیا، ، ایران را - بالاتر از ژاپن - در میان ده ابرقدرت برتر علم و فناوری قرار می‌دهد.

العالم - ایران

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از پرس تی‌وی، بر اساس گزارش جدید موسسه سیاست استراتژیک استرالیا (ASPI)، ایران در میان ده ابرقدرت برتر علم و فناوری قرار دارد و رتبه‌ای بالاتر از ژاپن را تصاحب کرده است.
بر اساس گزارش ردیاب فناوریهای حیاتی موسسه سیاست استراتژیک استرالیا، ایران به عنوان یکی از 5 کشور برتر در شش مورد از چهل و چهار فناوری ردیابی‌شده، و نهمین در رتبه بندی کلی برای پیش‌بینی ده قدرت برتر جهانی در آینده قرار دارد.
تعداد انتشارات و استنادها به همراه شاخص موسوم به «هیرش» یا (h-Index) در موتورهای هواپیماهای پیشرفته از جمله مافوق صوت مورد بررسی قرار گرفت و ایران در ردیف چهارم، در کنار چین و ایالات متحده قرار گرفت و به وضوح، رتبه‌ای بالاتر از ژاپن، ایتالیا و انگلستان را از آن خود کرد.
بر اساس مندرجات گزارش موسسه سیاست استراتژیک استرالیا، ایران همچنین در بین چهار کشور برتر در حوزه «علم سوخت زیستی» و مواد هوشمند و فناوری‌های جدیدی است که در بازار در حال ظهور هستند و می‌توانند آینده صنعت را تغییر دهند.
ایران با انتشار 2 درصد از مجموع مقالات جهانی در زمینه زیست شناسی مصنوعی، هشتمین کشور در رتبه بندی جهانی محسوب می‌شود.
ورای رقابت معمول چین و آمریکا، عملکرد بسیار قدرتمند ایران در فناوری‌های هوش مصنوعی بسیار چشمگیر شده است. ایران به عنوان یک قدرت غیرمنتظره در پژوهش‌های شتاب‌دهنده‌های سخت‌افزاری ظاهر می‌شود.
ایران سال‌هاست که در بین کشورهای پیشرو در تولید علم در جهان مطرح بوده است. با این حال، گزارش ردیاب فناوریهای حیاتی موسسه سیاست استراتژیک استرالیا، از تحقیقات ساده پا را فراتر گذاشته و بر معیارهای عملکردیِ کلیدی توانایی علمی و فناوری تمرکز کرده است، و کشورهایی را که دارای مزیت رقابتی در این مقیاس در بین 44 فناوری هستند، معرفی می‌کند.

پربیننده ترین خبرها