سازمان ملل خواستار گشایش گذرگاه کمک‌های بشردوستانه در سودان شد

سازمان ملل خواستار گشایش گذرگاه کمک‌های بشردوستانه در سودان شد
جمعه 8 ارديبهشت 1402 - 05:01

هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل در سودان خواستار گشایش گذرگاه کمک های بشردوستانه در سودان علاوه بر برقراری اتش بس شد.

العالم-افريقا

عبدود دینگ هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در سودان روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود که درگیری ها در سودان با وجود تلاش‌ ها برای برقراری آتش‌بس ادامه دارد و فعالیت‌های بشردوستانه انجام نمی‌شود.

این مقام سازمان ملل با بیان اینکه مردم سودان در تلاش برای فرار به سودان جنوبی، مصر، اتیوپی و چاد هستند، گفت: غارت همچنان ادامه دارد و مشکل جدی برای تامین آب و غذا وجود دارد.

بر اساس اعلام مارتین گریفیتس، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور اضطراری و بشردوستانه، سه میلیون دلار از صندوق فوریت‌های اضطراری سازمان ملل برای ترانزیت از سودان به چاد اختصاص یافته که ابرای رفع نیازهای فوری استفاده می‌شود.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل متحد نیز به خبرنگاران گفت: بر اساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) ۹ کودک در درگیری‌های سودان جان خود را از دست داده‌ اند.

معاون سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: همچنین در این درگیری ها ۵۰ کودک مجروح شده اند و روند درمان حدود ۵۰ هزار کودک مبتلا به سوء ‌تغذیه متوقف شده است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان با میانجیگیری و حمایت آمریکا و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین درگیری، نبرد در خارطوم پایتخت این کشور و مناطق اطراف آن ادامه دارد. درگیری‌های شدید میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در دو منطقه «الکدرو» و «الحلفایة» در شهر «الخرطوم بحری» در شمال پایتخت سودان وجود دارد.در عین‌حال، روند تخلیه اتباع خارجی از این کشور نیز همچنان ادامه دارد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی، چهارم اردیبهشت ماه (۲۴ آوریل) بار دیگر از طرفین درگیری ها در سودان خواست، فوری درگیری ها را متوقف کنند و اعلام کرد سازمان ملل به هماهنگی نزدیک با شرکا برای کاهش تنش ها و برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه خواهد داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها