خبرگزاری فرانسه: سفر رئیسی به دمشق فصل نوینی از روابط ایران و سوریه را رقم می زند

خبرگزاری فرانسه: سفر رئیسی به دمشق فصل نوینی از روابط ایران و سوریه را رقم می زند
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1402 - 12:28

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از سفر قریب الوقوع آیت الله سید ابراهیم رئیسی به دمشق، آن را نخستین سفر یک رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از آغاز جنگ داخلی سوریه و همزمان با افزایش تعاملات کشورهای منطقه با این دو متحد دیرینه دانست.

العالم - ایران

این خبرگزاری نوشت که در طول ۱۲ سال جنگ داخلی سوریه، تهران از این کشور حمایت اقتصادی، سیاسی و نظامی کرد و به آن یاری رساند تا مناطق از دست رفته را پس گیرد. اکنون و با تمرکز بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، بر بازسازی کشور، ایران نقش پیشتاز را در این مرحله نیز ایفا می کند.

در ادامه این گزارش آمده که این سفر تنها چند هفته پس از تجدید روابط تاریخی ایران و عربستان و در گرماگرم توفان دیپلماتیک در خاورمیانه و تغییر روابط کشورهای منطقه با تهران و دمشق انجام می‌شود.

به نوشته خبرنگار خبرگزاری فرانسه، مقدمات سفر رئیسی از روزها پیش در جریان بوده و موانع بتنی جلوی سفارت ایران برداشته شده است.

محمود احمدی نژاد آخرین رئیس جمهوری ایران بود که سپتامبر ۲۰۱۰ به دمشق سفر کرد. اسد از زمان شروع جنگ داخلی دو بار به طور رسمی به تهران سفر کرده که آخرین سفر وی در ماه مه ۲۰۲۲ انجام شد.

اسامه دنور، تحلیلگر مستقر در دمشق به خبرگزاری فرانسه گفت که این دیدار "برگ جدیدی را در روابط نزدیک دوجانبه خواهد گشود. "

این تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه این سفر "بر راهبردهای اقتصادی بلند مدت متمرکز خواهد بود"،خاطرنشان کرد که ایران "به ‌شدت خود را به‌عنوان یک مشارکت ‌کننده در مرحله بازسازی مطرح کرده است. "

روزنامه سوری الوطن نیز گزارش داد که "تعداد زیادی توافقنامه و یادداشت تفاهم" از جمله در حوزه های "انرژی و برق" در سفر رئیسی امضا خواهند شد.

این روزنامه افزود که "رایزنی هایی نیز در مورد اختصاص خط اعتباری جدید ایران به سوریه برای سرمایه ‌گذاری در بخش برق" انجام خواهد شد. لازم به ذکر است که کمبود برق در این کشور می ‌تواند به خاموشی های ۲۰ ساعته نیز منجر شود.

دنوره گفت که جو منطقه ای پس از نزدیکی عربستان و ایران، سفر رئیسی را "به هنگام" کرده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت که اسد همچنین امیدوار است عادی سازی کامل روابط با پادشاهی های ثروتمند حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای عربی نیز به بازسازی سوریه کمک کند.

به گفته دنوره، پیش بینی می شود که روابط سوریه و ترکیه نیز مورد بحث قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، تهران عضوی از مذاکرات چهارجانبه با دمشق، مسکو و آنکارا برای ترمیم روابط سوریه و ترکیه است که در آغاز درگیری ها قطع شد.

پربیننده ترین خبرها