گزارش العالم از تظاهرات مردم انگلیس علیه تاجگذاری پادشاه این کشور

شنبه 16 ارديبهشت 1402 - 23:16

چارلز سوم در حالی امروز (شنبه) به عنوان پادشاه انگلیس تاج گذاری کرد که درخواست های بسیاری برای گذار از پادشاهی به نظام جمهوری در این کشور مطرح شده است.

العالم _ انگلیس

بنابر گزارش خبرنگار العالم از لندن، قبل از مراسم تاجگذاری، پلیس گراهام اسمیت رهبر گروه ضد سلطنتی جمهوری خواه را دستگیر کرد.

خبرنگار العالم گزارش داد، "Not my king" یا "تو پادشاه من نیستی"، شعاری است که هزاران نفر ضمن برپایی تظاهرات هم زمان با مراسم تاجگذاری شاه چارلز آن را فریاد می زدند. این مراسم با ولخرجی فراوان به ارزش 100 میلیون پوند و چه بسا بیشتر برگزار شد و این در حالی است که میلیون ها شهروند انگلیس برای خرید غذا با مشکل مواجه هستند.

در حالی جهان تماشاگر مراسم تاجگذاری پادشاه چارلز سوم بود که انگلیس از وضعیت اقتصادی سختی رنج می برد و میلیون ها شهروند با مشکل امرار معاش دست و پنجه نرم می کنند.

یکی از شهروندان انگلیسی به خبرنگار شبکه العالم گفت: ما نمی دانیم هزینه این جشن چقدر است، نمی خواهند به ما بگویند که چقدر هزینه دارد، شما می توانید هر عددی را بین 50 تا 250 میلیون انتخاب کنید، این در واقع میزان محرمانه بودن کل مراسم را نشان می دهد.

مردم انگلیس به دو دسته طرفدار و مخالف تقسیم شده اند، زیرا گروه "جمهوری خواه" خواستار رئیس جمهور منتخب است و همزمان با عبور کاروان پادشاه، تظاهرات گسترده ای سازماندهی کرد که شرکت کنندگان شعارهایی در محکومیت سلطنت و لزوم برقراری دموکراسی سر دادند.

خبرنگار العالم در لندن از یکی از تظاهرکنندگان که خواستار حکومت جمهوری بود دلیل این خواسته را پرسید و او پاسخ داد: چون به شایسته سالاری یعنی حکومت بر اساس شایستگی اعتقاد دارم و شاه نماینده چنین حکومتی نیست، ما باید برابر باشیم و بساط پادشاهی باید برچیده شود.

بر اساس نظرسنجی‌ها، دستمزدهای پایین در برابر نرخ تورم بالا و افزایش ناگهانی و شدید قیمت انرژی، میلیون‌ها انگلیسی را به مرز فقر رسانده است.

با این حال ده‌ها میلیون پوند که از پول مالیات دهندگان گرفته شده است، برای برگزاری مراسم تاجگذاری آن هم تحت تدابیر شدید امنیتی هزینه شد.

یکی از تظاهرکنندگان به خبرنگار العالم گفت: آنها نمی‌خواهند به خواسته‌های مردم گوش دهند، حقیقت این است که اینجا نیروهای امنیتی زیادی هستند که مردم را فقط به دلیل اعتراض دستگیر می کنند.

فرد دیگری به خبرنگار شبکه العالم گفت: چیزهای خیلی بهتری وجود دارد که می توانند برای آنها هزینه کنند، همه ما شاهد صف های طولانی برای دریافت غذا و خدمات بهداشتی رایگان هستیم، ما شاهد فروپاشی بخش عمومی هستیم، کارهای خیلی بهتری برای انجام دادن وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها