نظرسنجی: اردوغان از رقیب انتخاباتی خود عقب افتاده است

نظرسنجی: اردوغان از رقیب انتخاباتی خود عقب افتاده است
پنج‌شنبه 21 ارديبهشت 1402 - 13:26

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

العالم _ ترکیه

به نقل از رویترز، نظرسنجی معتبر «کاندا» در روز پنجشنبه نشان داد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، بیش از پنج درصد از رقیب اصلی خود کمال قلیچ‌دار اوغلو در آستانه انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه عقب افتاده است.
این نظرسنجی حمایت از اردوغان را 43.7 درصد و قلیچ‌داراوغلو را 49.3 درصد نشان می‌دهد. بدین ترتیب، قلیچ‌دار اوغلو قادر به کسب اکثریت لازم برای پیروزی در دور نخست انتخابات نخواهد بود و دور دوم انتخابات در 28 مه (7 خرداد) میان این دو نفر برگزار خواهد شد.
یافته‌های مذکور، این برداشت را تقویت کرده است که اردوغان با بزرگترین چالش حکومت دو دهه‌ای خود در این رای‌گیری مواجه است. این نتایج تا حد زیادی با برخی دیگر از نظرسنجی‌ها همسو است که قلیچ‌داراوغلو، نامزد اصلی ائتلاف اپوزیسیون را پیشتاز می‌داند.
این نظرسنجی که در روزهای 6 و 7 مه (16 و 17 اردیبهشت) انجام شده، حمایت از دو نامزد دیگر را 4.8 درصد برای سنان اوغان و 2.2 درصد برای محرم اینچه نشان داده است. طبق نظرسنجی کاندا، اکثریت رای‌دهندگان به رای دادن به قلیچ‌داراوغلو، رهبر اصلی حزب جمهوریخواه خلق (CHP) تمایل دارند.
این انتخابات سه ماه پس از زمین‌لرزه ویرانگری برگزار می‌شود که بیش از 50 هزار نفر را در ترکیه به کام مرگ کشاند و میلیون‌ها نفر را بی‌خانمان کرد.
کاندا که تنها یک نظرسنجی را پیش از هر رای‌گیری به صورت علنی منتشر می‌کند، با 3 هزار و 480 نفر در 35 مرکز استان مصاحبه حضوری انجام داده است.

پربیننده ترین خبرها