حنای جنجال آفرینی و ایران هراسی آمریکا در منطقه دیگر رنگی ندارد

حنای جنجال آفرینی و ایران هراسی آمریکا در منطقه دیگر رنگی ندارد
شنبه 23 ارديبهشت 1402 - 18:20

جان کربی سخنگوی کاخ سفید گفت: «وزارت دفاع ایالات متحده به منظور مقابله با تهدیدات ایران یک سری اقدامات برای تقویت موقعیت دفاعی خود در خلیج فارس انجام خواهد داد و تلاش خواهد کرد هماهنگی با متحدان را در تنگه هرمز افزایش دهد.

العالم _ کشکول

دیگر بر کسی پوشیده نیست که آمریکا در حالتی از یأس و ناامیدی به سر می‌برد زیرا می‌بیند که جهان تک‌قطبی در حال محو شدن و فروپاشی است و در مقابل جهانی چندقطبی در حال به وجود آمدن است که در آن جایی برای استکبار وحشی آمریکا وجود ندارد، استکباری که به سبب جنگ ها و دخالت های آن و نیز به سبب غارت ثروت ملت ها، چیزی جز فاجعه و مصیبت برای آنها به ارمغان نیاورده است و این در حالی رخ داده که هیچ قدرتی در جهان جرأت نمی کرده در برابر جنایات و تروریسم آن بایستد. آمریکا به همین علت ناامیدانه تلاش می کند با ایجاد بحران و ساختن دشمنان خیالی به ویژه در منطقه خاورمیانه که آن را گمشده اختصاصی خود می داند، همچنان جهان تک قطبی را حفظ کند.

گفتنی است همه اقداماتی که جان کربی از آن سخن گفته است، پس از آن مطرح می شود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران چندی پیش یک نفتکش آمریکایی را که در خلیج فارس با پرچم جزایر مارشال در حرکت بود، در پی برخورد با یک شناور ایرانی توقیف کرد، برخوردی که موجب مفقود شدن دو خدمه ایرانی و مصدوم شدن چند خدمه دیگر شد. در پی این برخورد به جای آنکه نفتکش آمریکایی طبق همه قوانین بین المللی به کمک خدمه لنج ایرانی بشتابد، تلاش کرد از خلیج فارس بگریزد که در نتیجه توقیف و به آب های ساحلی ایران هدایت شد.

این در حالی است که همه اقدامات و هماهنگی با همپیمانان که آمریکا از آن سخن می گوید، تلاشی رسوا برای کشاندن این همپیمانان به نقشه های واشنگتن است که به کلی با منافع آنها در تضاد است. همپیمانان آمریکا هم اکنون متوجه شده اند که باید بین منافع خود و منافع آمریکا تمایز قائل شوند و در نتیجه دیگر همانند گذشته برای آنها مهم نیست که آمریکا چه می گوید و چه اقداماتی انجام می دهد زیرا از نقشه های آن آگاه هستند.

با این حال سوال این است که آیا این همه ناو، ناوچه و ناو هواپیمابر و تسلیحات پیشرفته و نیز ناوگان پنجم آمریکا برای مقابله با دشمن خیالی این کشور کافی نیست که جان کربی از اقدامات و تجهیزات جدید سخن می گوید؟

هم اکنون برای همگان روشن شده است که هیچ کشوری همانند آمریکا قوانین و هنجارهای بین المللی را زیر پا نمی گذارد و قوانین خود را به زور بر جهان تحمیل نمی کند. این فقط آمریکا است که نفتکش های ایرانی یا نفتکش هایی که نفت ایران را در دریاها و اقیانوس ها حمل می کنند، به بهانه «نقض قوانین آمریکا»توقیف می کند.

آشکار شدن انگیزه های منفعت طلبانه آمریکا باعث شده است همپیمانان این کشور تلاش کنند مشکلات خود را با کشورهای منطقه حل و فصل کنند، مشکلاتی که عامل بیشتر آنها آمریکا و اسرائیل هستند.

پربیننده ترین خبرها