تأکید ابوالغیط بر حمایت از فلسطین در پایان نشست سران عرب

تأکید ابوالغیط بر حمایت از فلسطین در پایان نشست سران عرب
شنبه 30 ارديبهشت 1402 - 00:36

دبیر کل اتحادیه عرب در پایان نشست سران عرب بر موضوعات مختلف از جمله حمایت از فلسطین در بحبوحه اقدامات رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

احمد ابو الغیط دبیر کل اتحادیه عرب که برای برگزاری سی و دومین دوره نشست این اتحادیه، در عربستان سعودی حضور دارد، تأکید کرد که بازگشت سوریه به این اتحادیه، سرآغازی برای مشارکت کشورهای عربی در حل بحران سوریه است.

شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از ابوالغیط گزارش داد، تصمیم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، یک نشانه بسیار واضح است و بازگشت این کشور به جایگاه قبلی خود، یک مسئله داخلی بین کشورهای عربی بوده که با اراده این کشورها حاصل شده است.

دبیر کل اتحادیه عرب با بیان اینکه کشورهای عربی خواستار کاهش تنش با همسایگان هستند از جمهوری اسلامی ایران و ترکیه خواست که با این موضوع تعامل مثبتی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سوریه نیازمند کمک کشورهای عربی است، ابراز امیدواری کرد که نشست جده، سرآغازی باشد تا کشورهای عربی، مشکلات خود را به تنهایی حل کنند؛ چرا که این کشورها خواستار عدم مداخله خارجی در امور داخلی خود هستند.

ابوالغیط در پایان تأکید کرد که مسئله فلسطین، در مرکز بیانیه جده قرار دارد؛ به ویژه در زمانی که رژیم صهیونیستی با تمام دشمنی، در حال اعمال فشار است.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان هم در این نشست خبری مشترک که پس از پایان نشست جده برگزار شد، بر حل و فصل بحرانهای کشورهای عربی مانند سوریه، فلسطین و یمن تأکید کرد و گفت که برای حل بحران سوریه، گفت‌وگو با دولت این کشور، ضروری بود.

وی با بیان اینکه عربستان درباره روابط با سوریه، با اروپاییها نیز گفت‌وگو خواهد کرد، ادامه داد: از نظر سعودی، وضع موجود در سوریه نمی‌تواند ادامه داشته باشد. یافتن راهکارهای واقعی برای بحران سوریه، فقط از رهگذر همکاری با دولت دمشق امکان‌پذیر است.

وزیر خارجه عربستان با اشاره به اینکه کشورهای عربی با دولت سوریه همکاری خواهند کرد تا آوارگان سوریه به کشور خود بازگردند، تصریح کرد: موضعگیریهای افراطی به سود ملت سوریه نیست.

نشست اتحادیه عرب هم ساعاتی پیش، با انتشار بیانیه‌ای، در جده به کار خود پایان داد. حاضران در این نشست، با انتشار بیانیه پایانی، بر اهمیت هم‌افزایی تلاشها برای حل و فصل عادلانه مسئله فلسطین، تأکید و تصریح کردند: مداخلات خارجی در مسائل داخلی کشورهای عربی باید متوقف شود و بحران سوریه هم از طریق سیاسی قابل حل است

پربیننده ترین خبرها