آزادسازی خرمشهر حماسه ای جاودانه در خاطره ایرانیان+ویدئو

چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 19:01

حبیب احمدزاده، نویسنده و داستان نویس ایرانی، زمانی که 15 ساله بود، صدای خمپاره را در مدرسه می شنید و با این حال در کلاس حاضر می شد به گونه ای که معلمش از حضور او در مدرسه در شرایط جنگی تعجب می کرد و او با این حال هنگام تعطیلی مدرسه تفنگ در دست گرفت و برای دفاع از وطن راهی جبهه شد.

العالم _ ایران

احمدزاده در گفت و گو با برنامه "صباح جدید" شبکه العالم، با اشاره به اینکه آن زمان تفنگش از خود او بلندتر بود، گفت من برای دفاع از وطن و مقابله با متجاوزان بعثی به خرمشهر رفتم و سپس راهی جبهه اروند شدم در حالی که فقط 15 متر با نیروهای عراقی فاصله داشتیم.

وی تصریح کرد: مردم عراق و ایران روابط بسیار خوبی داشتند هر چند جنگ و تجاوز صدام به ایران باعث شد این روابط قطع شود.

این نویسنده ایرانی از ماجرای ازدواج همکارش با یک زن عراقی حکایت کرد که به شهر بصره عراق رفت هرچند به دلیل ممانعت پلیس عراق نتوانست به ایران بازگردد.

اولین روزهای خرداد سال 1361 شمسی از خاطره انگیزترین روزهای تاریخ سربلندی مردم ایران است زیرا مژده ای بسیار خوشحال کننده دریافت کردند.این مژده آزادی خرمشهر بود. "خرمشهر شهر خون آزاد شد".

بندر خرمشهر مشرف به سواحل شمالی خلیج فارس، هدف مهمی برای صدام متجاوز بود زیرا تلاش کرد با هدایت و تحریک آمریکا و غرب، با ورود به خاک ایران و اشغال شهر خرمشهر، انقلاب نوظهور اسلامی را سرنگون کند اما مقاومت نیروهای مردمی و سپاه پاسداران با کمک ارتش جمهوری اسلامی ایران، سبب شد تا متجاوزان در رسیدن به این هدف ناکام ماندند و این شهر به نمادی جاودانه در جنگ هشت ساله تبدیل شود.

پربیننده ترین خبرها