اظهار تعجب گوترش از نامه حاکم نظامی سودان در باره برکناری فرستاده سازمان ملل

اظهار تعجب گوترش از نامه حاکم نظامی سودان در باره برکناری فرستاده سازمان ملل
شنبه 6 خرداد 1402 - 08:48

دبیرکل سازمان ملل متحد از نامه عبدالفتاح البرهان حاکم نظامی سودان درباره برکناری فرستاده ویژه این نهاد در این کشور اظهار تعجب کرد.

العالم ـ سودان

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، به گفته سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از نامه‌ای که روز جمعه به وسیله ژنرال عبدالفتاح البرهان، حاکم نظامی سودان ارسال شد و در آن درخواست برکناری فولکر پرتس فرستاده سازمان ملل در سودان مطرح شده، متعجب شده است.
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای کتبی در این خصوص اظهار داشت: «دبیر کل به کار انجام شده توسط (نماینده ویژه سازمان ملل در سودان) فولکر پرتس افتخار می‌کند و بار دیگر بر اعتماد کامل خود به نماینده ویژه‌اش تأکید دارد.»
پیشتر رویترز به نقل از منابعی در ریاست جمهوری سودان گزارش داده بود که برهان به گوترش نامه نوشته و درخواست کرده بود پرتس از سمت خود برکنار شود.
هفته‌ها درگیری شدید در سودان بین نیروهای مسلح سودان به رهبری برهان و نیروهای واکنش سریع این کشور به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو، کشور را در آشفتگی فرو برده و امیدها برای انتقال مسالمت‌آمیز به حاکمیت غیرنظامی را تضعیف کرده است.
پرتس که در سال 2021 به این سمت منصوب شد، نگرانی شدید خود را در مورد این درگیری ابراز کرده است. او چند روز پیش در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل از هر دو فرمانده نظامی متخاصم سودان انتقاد کرد و نسبت به «قومی شدن فزاینده درگیری» هشدار داد.
پرتس گفت: «هیچ یک از طرفین هنوز توانایی ادعای قاطعانه یک پیروزی نظامی را نشان نداده است.»
با وجود آتش‌بس هفت روزه ای که در حال حاضر برقرار است - و قرار است فردا منقضی شود - درگیری‌ها بین هر دو طرف ادامه دارد. به گفته سفارت ایالات متحده در خارطوم، میانجی‌ها به تازگی استفاده از توپخانه و هواپیماهای نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین، حملات هوایی و درگیری‌های مداوم در قلب منطقه صنعتی خارطوم و درگیری‌ها در دارفور را مشاهده کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها